Sist vi besøkte Mobile Oslo og snakket med daglig leder Magnus Smukkestad, var det Mokka-e som var den store stjernen. Selv to år etter lanseringen, kan Magnus fortelle at den tøffe bybilen med den gode kjørekomforten fortsatt er en soleklar publikumsfavoritt hos nybilkundene til Mobile Oslo.
– Den har det blitt solgt veldig mye av! Mokka-e er fryktelig mye bil for pengene, og for de aller fleste er det akkurat det man trenger, fastslår Magnus med et smil. Rekkevidden er innenfor det majoriteten har behov for, og nå kommer den også med en utvidet batteripakke slik at den nå vil bikke 400-grensen, som for mange er litt magisk, opplyser han.
Overlegen på mange måter
Stellantiskonsernet som eier både Opel og Citroën, jobber iherdig med nye lanseringer, og Magnus kan fortelle at Opels aller viktigste og største nyhet er den klassiske Astra, som nå kommer i en ny, elektrisk drakt. Den vil først komme som en kombivariant i golfsegmentet nå i 2023, etterfulgt av en stasjonsvogn i løpet av det første kvartalet i 2024.
– Stasjonsvognmarkedet er et marked vi ikke har tatt så mye av enda. Det er enten små biler eller store SUV-er, men elektriske stasjonsvogner er det ikke så mye av enda. Det er lettere å lage effektive biler i det formatet, og plassutnyttelsen i en stasjonsvogn kontra en SUV er overlegen på mange måter, poengterer Magnus entusiastisk.
Han har stor tro på at Astras to kommende elbiler vil selge godt i «stasjonsvognlandet» Norge – godt hjulpet av en riktig pris, riktig rekkevidde og ikke minst riktig utstyr.
Mens vi venter på Astra, er Opel Corsa-e fortsatt en stor favoritt ved Mobile Oslo, sammen med storebroren Mokka-e.
– Corsa-e er litt mindre, og er bygget på en mindre plattform enn Mokka-e. Men de som prøvekjører den blir veldig overrasket over hvor god bilen er! Den er veldig stabil, og oppleves mye større enn den er på veien, forteller Magnus.
En riktig bil for Europa
Stellantiskonsernet har investert utrolig mye penger på å utvikle fremtidens biler; biler med en elektrisk drivlinje. For nisjemerkene Opel og Citroën betyr denne investeringen at de to merkene kan fortsette å være konkurransedyktige – med stadig nye modeller på trappene.
– E-C4 har vært Citroëns volummodell på personbil, vi har C5 Aircross SUV som plug-in – i tillegg til C5 X, som er en veldig populær modell. Vi skulle så klart ønske at plug-in hybrid-markedet var større, men vi ser at folk ønsker enten ren elbil eller fossilbil. Uansett er det elbil som blir fremtiden, proklamerer Magnus.
Mobile Oslo er stolte av å presentere den nye sedan-varianten til Citroën; C4 X, som både er større og lengre enn e-c4. Den er bygget på samme base som e-c4, men har likevel en helt annen form.
– Det er en veldig riktig bil for Europa, og det er et viktig søsken til e-c4. Frem til nå har vi jo bare hatt én ren elbil. I tillegg er Citroën veldig friske på design, og har sitt eget uttrykk. De skal være litt tøffere og skille seg ut, og ha linjer som ikke er helt etter normalen, forteller Magnus om «underdog»-merket Citroën.
Brukte biler for full guffe
Godt hjulpet av pandemiårene, har bruktbil-salget gått over all forventning for Mobile-anlegget i Gladengveien. De siste årene har man valgt å satse ekstra på bruktbil, og fjoråret ble avsluttet med svært gode salgstall på brukte biler.
Hos Mobile Oslo er det viktig at det ikke er noen forskjell på nybil- eller bruktbilkundene – alle kunder skal få den samme gode oppfølgingen og de samme godene på ettermarkedet.
– En viktig del av å være en merkeforhandler er at man forplikter seg til å drive seriøst også innen bruktbil. Vi har satset veldig på bruktbil og har utvidet salgsapparatet både her og ved Mobile Ensjø. I tillegg er ikke folk like nervøse lenger over å kjøpe en bruktbil. Bruktbilene flyr ut, så vi kommer til å fortsette med det for full guffe, konstaterer Magnus Smukkestad med et smil.