Den trygge, norske kjøkkenleverandøren Sigdal, har produsert kjøkken for kvalitetsbevisste nordmenn i over 70 år. Da man startet produksjonen av Sigdal-kjøkken i Sigdal kommune på 50-tallet, var ideologien å skape nærproduserte kjøkken med en lang levetid. Dette står like sterkt hos Sigdal den dag i dag, og med ledeordene design, holdbarhet og ekspertise, har Sigdal beholdt sin sterke posisjon som en ledende leverandør av norskproduserte kjøkken.
Nye oppgraderinger av gamle kjøkken
– Vi har et fokus på å holde produksjonen så nær som mulig slik at vi ikke påvirker miljøet, og vi har alltid hatt svanemerkede kjøkken. Nå lanserer Sigdal et konsept som heter RE:NEW, som betyr at kunder som kanskje har hatt et Sigdal-kjøkken i 30 år og som er blitt litt lei av kjøkkenet sitt, kan komme hit og bytte ut fronter eller benkeplater, forteller Ævin Ghadani, teamleder ved Studio Sigdal Lørenskog.
– Man kan fint gjøre slike oppdateringer på kjøkkenet uten å bytte alt, siden man beholder stammen og skroget på kjøkkenet. Da vil Sigdal-kjøkkenet fortsatt holde en god kvalitet, og oppgradert kjøkkenet til eget ønske, konstaterer butikkleder Sofie Wærstad Jørgensen.
Kunder som ønsker å bytte ut deler av sitt gamle Sigdal-kjøkken eller kanskje bare ønsker et sprekere fargevalg, er like viktige for Studio Sigdal Lørenskog som kundene som skal bygge et helt nytt kjøkken. Det samme gjelder for kunden som kommer inn og bare trenger en ny propp til oppvaskkummen – alle kunder er like mye verdt hos Studio Sigdal Lørenskog, og skal få den samme gode hjelpen og oppmerksomheten uansett hva de trenger hjelp med. For Knut Arild Magnussen som startet Studio Sigdal Lørenskog i 2000, har denne tankegangen vært en fundamental kjerneverdi som i dag er utmerkende ved Sigdal-avdelingen her i Lørenskog.
– Vi skal hjelpe kundene våre uansett hvor vanskelig det er for oss – vi skal alltid klare å løse det, fastslår Ævin med et smil.
Personlig preg
Sigdal har et bredt spekter med kjøkken i forskjellige stiler og i ulike prisklasser. Her finner man sitt første kjøkken som 20-åring og sitt kanskje siste kjøkken som 60-åring – og selvsagt alle midt imellom. Med individuelle tilpasninger og skreddersøm, kan man dessuten få et unikt kjøkken som gjenspeiler sin egen personlighet og stil.
– Man får satt sitt personlige preg på kjøkkenet sitt, og det er utrolig mange muligheter! Og så er det veldig viktig for folk å ikke ha et kjøkken som ser ut som naboens eller kusinas, ler Sofie.
Individuelle og unike fargevalg er noe som utmerker Sigdal som kjøkkenleverandør. Nå er det ikke lenger hvite eller grå kjøkken som dominerer på kjøkkenet til den gjennomsnittlige nordmannen. Kjøkkenvalget preges i stor grad av influensers som går i bresjen for et kjøkken som skriker individualitet og modernitet.
– Det er kjempeviktig for oss at man kan velge hvilke farger man vil. I tillegg kan vi skreddersy alle skap ut ifra mål, og det er noe våre konkurrenter ikke tilbyr. Vi prøver å sysselsette fabrikken vår så mye vi kan på de skreddersydde løsningene for at vi ikke skal miste møbelsnekkerne som jobber der, utdyper Sofie.
– Det går igjen på bærekraft; for så lenge vi kan tilby kundene akkurat det de vil ha, så vet vi at kjøkkenet forblir der veldig lenge og ikke må byttes ut etter ti år, supplerer Ævin.
Tidløst og unikt
I fjor lanserte Sigdal serien «Signatur Favn», som er et vakkert, rustikt og nøttefarget kjøkken i eik. Siden lanseringen har bestillingene av den nye kjøkkenserien skutt i været ved Studio Sigdal Lørenskog, og ifølge teamleder Ævin, sier det noe om hvordan folk tenker i forhold til trender.
– Folk vil ha mer tidløse kjøkken, men med et unikt preg. Man kan faktisk velge et grønt kjøkken med trematerialer; slik får man et unikt preg, samtidig som man får naturen inn på kjøkkenet sitt, smiler hun.
Sigdal har alltid ti års garanti på sine kjøkken, og selv en utgått modell kan gjenskapes om en kunde trenger en ny front etter et uhell.
– Vi prøver å sørge for at kunden skal slippe å bytte ut hele kjøkkenet sitt hvis de har skadet en front eller vært uheldige med noe. Det handler om å hjelpe kunden der og da, understreker Sofie.
Etter 70 år med bærekraft og kortreiste kjøkken, er det et stort pluss for Sigdal at de ikke har endret på sin strategi da begrepene gjenbruk og bærekraft i dag er mer relevante enn noen sinne.
– Det som varer for alltid er det tidløse, og så lenge vi holder oss der, så kommer vi alltid til å være relevante, konstaterer Sofie med et smil.