Bilkonsernet Erik Arnesen, ble stiftet i 1946 av Erik Arnesen og eies i dag av Arnesens etterkommere. De er forhandler for Mercedes, Volkswagen og Audi, men hos Erik Arnesen på Helsfyr, er det kun Mercedes som gjelder, kan daglig leder for Erik Arnesen Helsfyr, Jørn Harethon, fortelle.
– Vi er unike i den situasjonen at vi er den eneste forhandleren av Mercedes Benz som ikke er en del av Bertel O. Steen. Så der skiller vi oss veldig ut, samtidig som vi er unike på Volkswagen og Audi – som ikke er en del av Møller-systemet. Så vi er en utfordrer i Oslo med den merkevaren, kan man si, sier han.
Nye stjerner i EQ-familien
Erik Arnesen Helsfyr, ble kåret til årets Mercedes Benz-forhandler i 2020, og selv om Korona-pandemien har vært en krevende tid for mange bransjer, har det gått rimelig bra for Mercedes som merke, og Erik Arnesen som bilforhandler. Noe av den store suksessen kan kanskje tilskrives den umåtelig populære EQC, som en stor og viktig del av den stadig økende EQ-familien.
– Og nå blir den familien bare større og større! Nylig ble den mindre el-SUVen EQA lansert, og EQ-familien vil øke også i tiden fremover med det store flaggskipet EQS og EQE, med flere, forteller Jørn entusiastisk, og legger til at de første bilene av flaggskipet EQS allerede er i butikk.
Det grønne skiftet preger nybilsalget
Mercedes er godt kjent for å ha en veldig bred modellportefølje. Tidligere solgte de nesten like mange fossile biler som elektriske, mens Ola Nordmann i dag gjerne velger en elektrisk nybil.
– Jeg tipper at opp mot 85 prosent av det vi selger er EQA og EQC, mens resten er plugin-hybrider. Vi har hybridmodeller som går opp mot 10 mil på elektrisk, så vi har et godt bein å stå på der. Mercedes er veldig opptatt av at du ikke skal gå på kompromiss med merkeverdiene. Selv om du kjøper en elbil, skal det være en Mercedes, understreker Jørn med et smil.
Hos Erik Arnesen på Helsfyr ser selgerne en tydelig endring blant kundene. Stadig flere vurderer nemlig langt flere merker enn det den tradisjonelle Mercedes-kjøperen tidligere gjorde. Jørn forteller at Mercedes ønsker å ta sin andel av salget i det grønne skiftet, og at de sentralt i Erik Arnesen fokuserer på å få til et skifte blant kundegruppen som fortsatt kjører fossil, men som vurderer elbil.
– Vi har fortsatt varebiler som går på diesel, men der er vi i full gang med å rulle ut elektriske varebiler, sier Jørn, som snart kan få gleden av å presentere flere grønne nyheter på varebilfronten.
Skiller seg ut på personlig service
Jørn er relativt fersk i rollen som daglig leder her på Helsfyr-avdelingen, som han tiltrådde i august. Han er likevel godt bevandret i Erik Arnesen Helsfyr, og fikk blant oppleve hvor godt bilkonsernet håndterte Korona-pandemien.
– Erik Arnesen var ett av få selskaper som ikke permitterte noen, men som gikk helt motsatt vei. Eierne sa at vi skal holde folk i drift, for det har vi alltid gjort. Det sier kanskje litt om holdningene som sitter i veggene her.
Han forteller videre at mantraet til Erik Arnesen er at kundene skal få unike opplevelser, i et marked som er tøffere og langt mer konkurransepreget enn noen gang.
– Det som skiller oss fra Bertel O. Steen, er at vi er en egeneid kjede. Så vi må skille oss ut på service og menneskelig kontakt – noe vi fokuserer veldig på. Vi er tydelige med at vi ønsker å være langt fremme på det fysiske møtet, og vi jobber mye med digitale satsinger. Kjøpegruppen vår ønsker nok fortsatt den personlige servicen, og vi representerer et merke som har masse valgmuligheter, så litt guiding setter nok de fleste av våre kunder pris på, avslutter Jørn med et smil.