Det har snart blitt 30 år siden Ole Johnny Pettersen etablerte Auto Nord i et lite lokale i Harstad. Dagens lokaler er firmaets fjerde, og huser blant annet 15 ansatte fordelt på en nybilavdeling, bruktbilavdeling og et stort verksted som skrur på alle biler, fra amerikanske biler til bobiler og elbiler.
– Vi er en fin gjeng, og det fungerer veldig bra hos oss! Vi er et firma som gjør veldig mye forskjellig, og nybilsalg er bare en del av det vi driver med, konstaterer daglig leder Ole Johnny Pettersen med et smil.
Foto: FotoElena Studio
Store på ettermarkedet
Hos Auto Nord er verkstedet en stor og viktig del av den daglige driften, og med hele ni verkstedbukker kan de til og med ta seg av service og reparasjon av store bobiler.
– Vi kan ta opptil tre bobiler samtidig, og det er det ikke mange verksteder som har plass til. Her har vi originaltesteutstyret til BMW, Fiat, Renault, Alfa, Dacia, US GM.Ram, Dodge og Jeep. Det betyr at det er vanskeligere å være best på alt, men samtidig er vi ikke så sårbare, utdyper Ole Johnny.
Takket være sine mange verkstedtjenester, har Auto Nord blitt svært store på ettermarkedet. De er et godkjent elbilverksted for Fiat og Renault, samtidig som de snart også skal kurses i å skru på eldre Tesla.
– Vi er merkeverksted for Renault, Dacia, Fiat, Jeep og Alfa, og i tillegg har vi jobbet mye med amerikanske biler. Ellers tar vi alle merker siden vi er et frittstående bilverksted/Meca verksted, noe som er en sjeldenhet i dag.
Foto: FotoElena Studio
– Vi er et ekte Harstadfirma som er 100 prosent lokaleid, fremholder han. Det er jo ikke alle som eies av store konsern eller utenbys eiere. Kun et fåtall av bilforhandlerne i Harstad har lokalt eierskap.
Foruten å være nybilforhandler for Renault og Dacia, er Auto Nord dessuten bobilforhandler for Sun Living. I tillegg selger man også snart nye mopedbiler.
– Mopedbiler passer inn i sortimentet vårt, og her i Harstad er det ingen andre som holder på med det. Det er mye gunstigere for en 16-åring å kjøre med fire hjul, airbag og varmeapparat, enn en scooter eller moped, mener Ole Johnny.
Europas beste varebil
På nybilfronten har Auto Nord nå endelig gleden av å vise frem den splitter nye, helelektriske varebilen fra Renault; Kangoo E-Tech.
– Renault er størst i Europa, og Kangoo E-Tech er blitt kåret til Europas beste varebil i 2022. Det er et dramatisk generasjonsskifte i forhold til den forrige Kangooen på alle måter, både sikkerhetsmessig, på kjørelengde og design – ingenting er likt, forteller Ole Johnny entusiastisk.
Med den nye varebilen i hus, er forhåpningen at Auto Nord skal øke salget av varebiler i Harstad betraktelig – noe Ole Johnny ser som sannsynlig siden det i dag foreligger stadig hardere miljøkrav for firmaer som ønsker å være med på anbud.
– Både dieselvarianten og den elektriske Kangooen har slått godt an i Europa. Mange offentlige anbud i dag har krav på nullutslippsbiler, og derfor blir mange nødt til å kjøpe elbiler for å få lov til være med på anbud, utdyper han.
Foto: FotoElena Studio
Kangoo E-Tech har en rekkevidde på 280 kilometer – eller strekningen Harstad-Tromsø, om man vil.
– De fleste som kjøper en bil i denne størrelsen kjører normalt fra Harstad, og her kan 95 prosent lade hjemme, sier han. Hurtiglading er ikke så interessant i Nord-Norge som det er i Oslo. Det er litt feil fokus for nordlendingene å diskutere hvor fort det lader, siden 95 prosent bare lader hjemme eller på jobb, konstaterer Ole Johnny med et smil.
Han mener videre at man kommer langt med god rekkevidde, et godt varmeapparat, gode nærlys og topp komfort.
– I tillegg har Kangoo alle funksjoner som en moderne personbil har; ryggekamera, filskiftevarsling og nødbremsfunksjon, som eksempel.
Mye for pengene med Megane
På den samme E-Tech-plattformen, er Auto Nord like entusiastiske over å få den nye personbilen Renault Megane E-Tech Electric, med en rekkevidde på 461 km. Sammen vil Megane E-Tech og Kangoo E-Tech være i hovedfokus hos Auto Nord i Harstad i tiden som kommer.
– Megane E-Tech lader enda raskere, og den lader på alle tenkelige ladestasjoner som finnes. Man kan til og med lade på en Teslastasjon med en Megane! Den har også alt tenkelig moderne utstyr; man kan blant annet prate til bilen for å få den til å skru av og på varmen, og med et Google-basert system kan man speile mobiltelefonen i bilen, forklarer Ole Johnny.
Foto: Renault
Megane E-Tech er utstyrt med et kraftig batteri på 60 kwh, og har en rekkevidde på inntil 461 kilometer (WLTP). Med et bagasjevolum på 440 liter, hengervekt på 900 kilo og taklast på opp til 75 kilo, får man med andre ord svært mye for inngangsprisen som ligger på 425 000 kroner.
– Vi gleder oss til å levere Megane E-Tech nå snart, og vi har fått svært god respons på den. Produktene fra Renault er veldig bra, så nå er det opp til oss å levere resten, smiler Ole Johnny avslutningsvis.