Daglig leder for Pågens hovedkontor i Norge, Gunnar Skyttern, er stolt og entusiastisk når han snakker om Pågens produkter – og med god grunn. Pågens historie begynte allerede i 1878 da ektefellene Anders og Matilda Påhlsson bakte og solgte brød fra hjemmet sitt i Malmö. I dag er den 140 år gamle familiebedriften Sveriges ledende bakeribedrift med solid tak i markedet både i Skandinavia og Europa.
– Vårt største marked er Sverige, og vi er også store i Skandinavia, Frankrike og Tyskland. KanelGifflar blir også solgt i hele verden gjennom IKEA, man kan få kjøpt det i Australia til og med, sier Skyttern.
Pågen har tre hovedsatsinger – Brød, Skorpor og Gifflar. Gifflar er blitt en favoritt i Norge blant holdbare bakervarer. Den nye satsingen er nå Vanillas – en liten bolle fylt med velsmakende vaniljekrem. Skyttern gir et tips om hvordan få frem smaken i begge variantene enda mer.
– Veldig mange lunker produktene litt i ovnen – 1,5 minutt i ovnen så blir det et helt annet produkt. Det anbefaler jeg på det varmeste, om du har muligheten til det så får du frem smakene på en helt annen måte.
Kakeproduktene kan også fristes som dessert, lunket med litt is og bær, eller kan knuses opp og brukes som kakebunn.
– Det er uante muligheter for de produktene, og blant disse vil det komme flere lanseringer fremover, smiler han.
I hjemlandet Sverige er Pågen også store på lengre holdbare brød. Energi, JätteFranska og Rasker er bland toastbrødvarianter som har slått an både i Sverige, Finland, Tyskland og Frankrike. Skyttern forklarer at i Norge er forbrukeren vant til å kjøpe dagsferske brød hver dag.
– Pågenbrød er et produkt som er poseforpakket, ferdig kuttet og holder i en hel uke. Dette er muliggjort fordi produksjonen vår er så hygienisk og det kommer ikke bakterier til i produksjon. I tillegg blir de bakt med surdeig og kun med naturlige råvarer, som gjør at de holder lenger.
Det er et stort fokus på matsvinn blant ferske bakervarer. Skyttern forteller at ved kjøp av brød som har lengre holdbarhet vil svinnet også reduseres.
– Segmentet for holdbart brød i Norge er lite i forhold til hva det burde.
– Matsvinn er vi gode på.
Pågen i Sverige har tatt matsvinnsituasjonen et steg lengre. De tilbyr alle butikker å sende tilbake brød som ikke blir solgt, der de i fabrikken blir malt opp igjen og brukt som gjær i nye brød.
– Fra fabrikk til butikk finnes det ikke noe svinn, det er et lukket system. Våre brød holder så lenge at en forbruker ikke burde ha problem med å spise det opp, og man kan gjerne eksempelvis riste brødet eller lage krutonger av det i slutten av holdbarhetstiden.
En forbruker i Norge fant et bortgjemt Pågenbrød i et mørkt kott syv måneder gammelt, uten mugg.
– Saken ble tatt opp av TV2 Matagentene, og de gjorde forskjellige tester for å finne ut hvordan det var mulig at brødet ikke var muggent. Da tok de det med til ulike spesialister, fant de ut at det var fordi brødet hadde vært i utrolig hygieniske forhold i fabrikken. Det blir ikke tatt i av mennesker, men går rett i produksjon av surdeig og naturlige råvarer. Om produktene ikke blir utsatt for svinginger i temperatur så kan det holde seg veldig lenge, sier Skyttern, som selv har spist en skive av det syv måneder gamle brødet, og eneste kommentaren var at det var litt ’dødt’.
– Det var ikke noe særlig smak på det lengre, så vi anbefaler jo ikke folk å lagre det i syv måneder, men skal du på hytta i Hardangerfjorden i 14 dager så er det ingen problem, ler han.
Pågenbrød har fremdeles liten hylleplass i Norge, men er heldigvis tilgjengelig gjennom samarbeidspartnerene, Rema 1000, Norgesgruppen og Kolonial.no, matbutikken på nett.
– Vi er kjent for holdbare, gode produkter som smaker og gjør godt, og som passer til alle anledninger.
Skyttern forteller at Pågen holder på å lansere et nytt proteinbrød som en forbedring av dagens energibrød. Det skal passe for både vegetarianere og veganere, og de som er opptatt av helse.
– Mange har valgt bort kjøtt og får ikke i seg de proteinene, men de får i seg brød, og da er vi et godt alternativ.
– Vi er stolte av produktene våre, vi er aktive i produksjon og vi har holdbare gode produkter med god bærekraft, det er vel det vi er mest stolt av, sier Skyttern.