– Vi er kanskje de i byen som jobber mest med dette, og har en stor andel kunder med kreft og under cellegiftbehandling som gjør at de mister håret, sier Aud Schjødt Fredriksen, daglig leder og eier av drop in-salongen Storvik Salong AS.
Fredriksen er selv den som er mest erfaren innen hårerstatning og parykker, og hjelper gjerne også kunder med søknader som har rekvisisjon fra lege med å navigere gjennom NAV-systemet.
– Vi har jobbet med parykker og hårdeler siden tidlig på 70-tallet og har det siste og beste som er på markedet, sier hun.
Salongeieren forteller om et utviklet hårdel-system der hår er festet til et tynt hudlag-lignende stoff og limt på hodebunnen med medisinsk lim.
– Det fungerer som vanlig hår: man kan dusje, sove og trene, og man kommer hit for en service for å bytte det ut cirka hver femte uke, sier hun.
Fredriksen påpeker at håret, som kan være enten naturlig eller syntetisk, ser helt naturlig ut og at man kan se hodebunnen, men ikke noen kanter eller fester.
Vurderer hele mennesket
– For oss er det viktig å vurdere en person helhetlig. Man kan ikke bare sette på en kappe og lage noe som ikke passer til resten av kroppen. En frisyre skal også passe personligheten. De ansatte oppdaterer seg jevnlig på nye trender i faget, sier Fredriksen.
I Storvik Salong, med lokaler i Salten Damp i Storgaten 4a med åpningstider mellom 08.15 og 16.00 og til 19.00 på torsdager, arbeider det seks damer som alle er utdannet innen frisørfaget og hårologi, inklusivt en lærling. Fredriksen forteller at gjennom læren om hår, har de fokus på å se hele mennesket, og ser da gjerne på kosthold og næringstilskudd, tester hårets kvalitet, og bruker produkter som er tilpasset det naturlige.
Miljøbevisste
Storvik Salong har stort fokus på miljø, og kan skryte av at de var Nord Norges første sertifiserte Miljøfyrtårn-bedrift, som de ennå beholder og blir sertifisert hvert tredje år.
– Vi har alt på plass i forhold til alle kriteriene for miljøfyrtårnet innenfor vår bransje, sier Fredriksen.
Hun legger vekt på at det er viktig for bedriften å drive seriøst, og ha rene og gode forhold til de ansatte og forholdene driftsmessig, og at kundene blir behandlet rett. Fredriksen legger til at hun engasjerer seg i frisørfaget på landsbasis, og ønsker å fremme faget ved å trene og danne gode grunnmurer for lærlinger.
– Vi må sørge for å fremme bransjen, og så er det sunt for bedriften at vi har inne unge folk hele tiden. Vi lærer så lenge vi er med, sier Fredriksen.