Innsamlingsbokser med logoen til Fretex Frelsesarmeen spretter opp på stadig flere steder rundt om. Det gjør det såre enkelt for oss som forbrukere å gi bort klær, sko og andre tekstiler vi ikke lenger har bruk for. Men du legger vel ikke bløte og skitne klær i boksene, gjør du vel?
– Det er veldig viktig for oss å understreke at vi driver med gjenbruk, og ikke med søppel. Det første vi gjør når vi får inn tekstiler, er å plukke ut tøy som er bløtt eller veldig møkkete. Dette må gå til forbrenning.
– Resten sorteres i to kategorier: butikk-kvalitet i Norge og eksport. Det vil si at vi har utenlandske kunder som kjøper klær. I tillegg eksporterer vi mye til Polen. Fretex har et eget selskap som jobber mye med kvaliteten på kundene våre. Vi skal være sikre på at kunden ikke kaster eller deponerer tøyet, men faktisk bruker det.
Det sier Håkon Johnsen, lokasjonsansvarlig for Fretex Miljø på Heimdal utenfor Trondheim. Avdelingen har ansvar for alt av innsamling av og kontroll på tekstiler fra Koppang til Kirkenes. De har et mål om å samle inn 5000 tonn tekstiler i løpet av året, og det mener Johnsen de skal klare greit.
Utover dette har Fretex en rekke andre oppgaver. Har du behov for å kvitte deg med møbler, bøker, sportsutstyr eller interiørartikler? Ta kontakt med Fretex! i tillegg samler de inn ødelagte klær som blir gjenvunnet og får et liv som nye produkter. Isolasjonsmatter til biler og pussefiller til industrien er noen av dem.
I Trondheim har de et mottak på Heggstadmoen gjennom en avtale med kommunen. Her kan trøndere levere ting for gjenbruk. Til sammen tar de ut cirka 400 tonn i året på Heggstadmoen, og Fretex har egne ansatte som er ansvarlige for å ta imot.
– Men vi kan ikke ta imot alt. Vi vurderer tingene og om vi har muligheten til å få solgt dem. Når folk leverer inn til oss, og særlig i boksene og containerne, må de huske at det faktisk er noen som skal ta i og jobbe med dette etterpå.
Fretex jobber også med mennesker gjennom jobb-oppfølging. De hjelper folk som har stått utenfor tilbake til arbeid, og har mange inne til arbeidstrening.
– Vårt motto er at vi skal gi folk en grunn til å tro på framtida - både når det gjelder jobb-oppfølging og miljøet. Hver krone vi tjener går til å hjelpe mennesker, og det er veldig motiverende i arbeidshverdagen, avslutter Håkon Johnsen.