Roald Ovid Isaksen er inspektør ved Bodin i Bodø, som er to skoler i ett: én videregående (VGS) og én fagskole. Innen maritim utdanning på VGS-nivå utdannes elevene til båtmannskap, matroser og motormenn. På fagskolenivå utdannes dekks- og maskinoffiserer opp til høyeste sertifikat, forteller han.
- I tillegg til å være VGS og fagskole bedriver vi også mye ekstern kursvirksomhet. Vi tilbyr både pålagte og egenutviklede kurs etter hva næringen etterspør. I bransjen er det mange sertifikater som må oppdateres med jevne mellomrom, typisk hvert femte år. Hvert år har vi drøyt 800 eksterne deltakere som deltar. Ved et eget sikkerhetssenter i havna i byen tilbyr vi kurs i blant annet beredskap og redning på sjøen.
- Akkurat som på biler kommer det også stadig ny teknologi på båter, som hybrid og elektrisk framdrift. Det fører til nye krav om utdanning og kursing på spesielt utstyr. Det er flott at det fokuseres mer på miljø og teknologi, og det er fint for oss som skole, for noen må jo stå for utdanning og kurs.
Isaksen forklarer at Bodin samarbeider med både næringslivet i regionen og markedet. Dagens skip har blitt veldig spesialiserte. Det krever kurs som retter seg spesifikt mot de enkelte fartøyene. Om man skal være på en tankbåt, passasjerbåt eller på en båt med gassframdrift, må man ha de nødvendige kursene for akkurat den type skip.
- Som en av få i Norge tilbyr vi også hurtigbåt-kurs, og vi har et nært samarbeid med Torghatten. På bakgrunn av det har vi investert i spesielle hurtigbåt-simulatorer som simulerer modellene deres. Maritim utdanning skiller seg fra mange andre utdanninger ved at vi samarbeider med og retter oss spesielt mot næringslivet med kurstilbudet vårt.
Bodin ble etablert i 1984, og har tilbudt maritime utdanninger helt siden starten. Som skole ønsker de nå å øke fokuset på miljø, beredskap og oljevern - både med utdanning og øvelser knyttet til dette. Isaksen er opptatt av at de må følge med i tiden.
- Med ny teknologi vil den tradisjonelle maskinist-utdanningen endre seg. I årene som kommer blir det behov for flere skipselektrikere, så vi vil prøve å ligge i forkant på utdanningen. Men vi må vekk fra å tenke ensidig på båt. Fiskeri- og havbruksnæringen er også en del av dette.