Nåtidens teknologi og utvikling innen rør og sanitet, står i sterk kontrast til hvordan den lokale aktøren Hjorteland Rør startet opp for 67 år siden. Den gang var det enkle kår med en utstilling som kun bestod av et toalett, en vask og en varmtvannstank på veggen.
Vi møter daglig leder Espen Hjorteland, barnebarnet til grunnlegger Odd Hjorteland. Han overtok driften av familiefirmaet i 2017, og eier rørleggerfirmaet sammen med sine tre søsken.
– Vi er født og oppvokst her i lokalene og har vært her siden vi var små. Jeg begynte å jobbe her i 2001, og ellers var det etter skoletid og i alle ferier. Var man ikke ute på tur, så skulle man på jobb, sier Espen med glimt i øyet.
Rammeavtaler og ymse rørleggertjenester
Nedslagsfeltet strekker seg fra Søgne til Flekkefjord, og de tar seg av alt av rørleggertjenester innen hus, hytter, industri og næringstomter. De har dessuten en fast rammeavtale med Lindesnes kommune, i tillegg til samarbeidsavtaler med byggefirmaer.
– Det går mye i sanitærinstallasjoner i alle typer bygg; fra skole til barnehage, og vann- og kloakkrensing, service og vedlikehold på varmepumper, varme- og kjøleanlegg og sprinkler. Det er veldig bredt, forklarer Espen om tjenestene til Hjorteland Rør.
– Vi er en lokal aktør med et sterkt fotfeste i Mandal og Lindesnes, og mye av det vi gjør er fordi vi er tilgjengelige. Vi har 24 timers service, der folk kan ringe for å få hjelp, utdyper han.
Hjorteland Rør samarbeider dessuten med andre lokale aktører som elektrikere, flisleggere og malere, slik at kunden kun har én å forholde seg til ved større oppussingsoppdrag.
En støttende lokalbefolkning
I dag teller staben i Hjorteland Rør 14 ansatte, og Espen innrømmer at servicerørleggere ikke akkurat vokser på trær. Derfor skal de ganske snart ta inn flere lærlinger.
Trivsel på arbeidsplassen betyr mye for Espen, og han er svært opptatt av at Hjorteland Rør skal være en sikker og stabil arbeidsplass for de ansatte. Espen er samtidig også utrolig takknemlig over at lokalbefolkningen i Mandal og Lindesnes, har valgt å benytte seg av deres tjenester oppgjennom årene siden oppstarten i 1954.
– 2020 var et arbeidsmessig veldig bra år for oss. Lokalbefolkningen har vært vanvittig flinke til å bruke lokale håndverkere, skryter han.
– Vi i Mandal er heldige sånn sett. Netthandel var en ting for åtte til ti år siden, og det har egentlig gått vekk. Riktig produkt kan du ofte få billigere i riktig butikk, og så får du kompetansen. Det er ikke alltid at folk er inne og handler, men folk rådfører seg med oss og får hjelp med det de lurer på. Og råd og tips er alltid gratis, sier Espen med et smil.