Historien til Festutstyr.no startet med en slushmaskin og en stor porsjon pågangsmot. Eier, gründer og daglig leder Liv Anett Askevold Oppegård, begynte å jobbe i en alder av kun 13 år, og har alltid vært risikovillig og nysgjerrig på å kaste seg ut i nye ting.
For snart 12 år siden satset hun alt for å starte butikk og utleie av festutstyr under firmanavnet Festutstyr AS.
– Når jeg får en idé, blir jeg ofte veldig gira på å gjennomføre den, og jeg har stor tro på egne prosjekter, innleder Liv med et smil.
– Det startet hovedsakelig med at jeg ville leie en slushmaskin til min egen bursdag, men så fant jeg ikke noe sted å leie den! Da kjøpte jeg en brukt slushmaskin til 15 000 kroner, og fant relativt fort ut at jeg ville kjøpe domenet festutstyr.no med tanke på fremtidig drift, forteller hun videre.
Forretningsideen
Det tok ikke lang tid før hjemmesiden var oppe og gikk, og for å markedsføre hjemmesiden sin, hang Liv opp lapper i kommunene rundt med tilbud på pakkeløsninger til selskaper. Ideen og hjertesaken har helt siden oppstarten vært å tilby festlige artikler for en ekstra vellykket barnebursdag eller hjemmefest – samtidig som det ikke trenger å koste skjorta.
– Det skal ikke koste så mye å få det lille ekstra. Det skal holde å bruke noen hundrelapper, og så kan man gjøre det ekstra kult hjemme! Det er det jeg har prøvd å holde meg til hele veien, fastslår Liv.
I begynnelsen het Livs enkeltmannsforetak Vinterbro Slushmaskin-utleie, og én slushmaskin ble fort til flere. Etter hvert kjøpte hun også inn sukkerspinnmaskiner og popcornmaskiner, og firmaet gjorde stor suksess i nærområdet. En dag vokste firmaet ut av det lille garasjelageret, og i tillegg til å starte et AS, leide hun seg et ekstra lokale i Ås – i tillegg til garasjen hjemme.
– Jeg har vært veldig nøye på å reinvestere istedenfor å ta ut penger, og har puttet mest mulig inn i firmaet igjen og bygget opp stein for stein, utdyper Liv om den store veksten til det lille firmaet.
Flere bein å stå på
Det ble til tider hektiske dager for Liv, som i tillegg til å jobbe med Festutstyr.no, også tok en bachelor innen økonomi og administrasjon. Etter noen år med drift og hektisk hverdag alene gikk en venn, Markus Molin Wang inn med en del kapital i firmaet, og de begynte å utvikle Festutstyr AS sammen.
– Vi klarte å treffe blink på mange trender, og ble gode på populære segmenter. Samtidig hadde vi flere bein å stå på siden vi drev med så mye forskjellig. Det er kanskje det beste for oss i dag; at vi driver med så mye innen event både for bedrifter og private, samtidig som vi også har både nettbutikken og fysisk butikk, forklarer hun.
I 2019 åpnet de butikk i Ingierveien 2 på Kolbotn, og selv om Liv medgir at det var litt skummelt med en så stor satsning og dårlig timing med korona, så har det gått over all forventning.
– Den lokasjonen vi har her er helt fantastisk! Butikken ligger bare tre minutter fra togstasjonen, og det er faktisk mange som kommer hit med tog fra Oslo – det hadde jeg ikke helt forventet, forteller hun med et stort smil.
Før koronapandemien stengte ned Norge i 2020, hadde Festutstyr.no åtte ansatte, og Liv hadde så vidt rukket å ansette sin første fulltidsansatt som ikke var eier før hele staben gikk ut i full permittering.
– Når man setter en stopper for at folk kan treffes, så har naturligvis alt fra utdrikningslag til konfirmasjon og bryllupsfester blitt avlyst, og da solgte vi ikke en eneste ting, forteller hun.
Festlystne nordmenn
Da det endelig så ut til å snu og alle gledet seg til å kunne treffes igjen sommeren 2021, tok det helt av for Festutstyr.no. De måtte hente inn alle permitterte og ansette to nye fulltidsansatte for å møte den store etterspørselen som varte til utpå høsten i fjor.
– Vi kjøpte inn masse jule- og nyttårsvarer, men så ble det full stopp med ny pressekonferanse og full permittering for alle igjen, forteller en oppgitt Liv.
Gjenåpningen av Festutstyr gikk litt tregt i takt med at folks liv sakte, men sikkert gikk tilbake til normalen igjen, men i april 2022 innså folk helt plutselig at nå kommer sommeren – og da blir det jammen fest!
– Det har vært forferdelig moro, men også forferdelig slitsomt, ler Liv.
I dag består Festutstyr.no av fire fulltidsansatte og fire deltidsansatte. Og med et utrolig stort spekter i produktutvalget, kan Festutstyr.no levere det meste man trenger til bedriftsmesse, bryllup, utdrikningslag, babyshower, konfirmasjon, navnefest, dåp eller hva annet det måtte være.
– Vi har cirka 4 500 varelinjer, men jeg skulle gjerne hatt mye mer, for alle spør alltid etter nye ting! Jeg pleier alltid å si at jeg kan prøve å skaffe det folk spør om, for å skille oss litt ut på den måten. Vi er alltid villige til å ta inn ting vi ikke har, avslutter den blide gründeren.