Sandvik Coromant Trondheim er en industrivirksomhet som utvikler, produserer og leverer alle vibrasjonsdempede produkter for Sandvik Coromant. Trondheim-bedriften er en av de få gjenværende bedrifter av sitt slag i regionen. Det Norske Bransjemagasinet møter salgs- og markedssjef Nils A. Ruud for å høre nærmere om virksomheten.
– I begynnelsen 1970-tallet gjorde vi en global salgs- og distribusjonsavtale med Sandvik Coromant for vibrasjonsdempede verktøyholdere. Dempede verktøyholdere var noe helt nytt innen bransjen. Sandvik Coromant som leverandør skaffet seg et fortrinn sammenlignet med andre konkurrenter som ikke kunne tilby de samme produktene.
Våre produkter som begrenser problemer med vibrasjoner, er nisjeprodukter – og for viktige industrier som flyindustrien og olje- og gassindustrien er disse produktene særlig viktige, forteller salgssjefen.
Vibrasjon og sensorer
Ruud forklarer at ved produksjon av jetmotorakslinger, som er lange slanke akslinger, er det nødvendig å bruke lange slanke verktøy for å kunne gjøre innvendig maskinering. Sandvik Coromant har under sin produktfamilie, SilentTools, produkter for dreiing, fresing og oppboring. Disse produktene gjør det mulig å maskinere på lange utstikk. Han har sett at bedrifter kan oppleve problemer med vibrasjoner hvis man ikke benytter seg av den fremste teknologien.
– For oss er det viktig å være samt å bli oppfattet som innovative i markedet. Vi må være i stand til å komme med nye ting som markedet etterspør. Dette har vi jobbet bevisst med gjennom mange år. Vi ønsker å kunne tilby produkter innenfor de vanligste prosessene for sponskjærende bearbeiding. Det kan være seg, dreiing, fresing eller oppboring, sier han.
– Vi strekker grensene innenfor våre dreieverktøy ved å tilby lengre utstikk, vi implementerer også sensorer i verktøyene for å gå i møte med den digitale verden. Noen av våre teknologi-innovasjoner er sensorene våre i dreieverktøyene. Sensorene gir operatører mulighet til å forstå hva det er som skjer inne i komponenten når man maskinerer langt inn i komponenten bak lukkede dører.
Ruud slår fast at det er svært viktig for industrien å ha forutsigbare og robuste prosesser.
– I verste fall kan man vrake komponenter med stykkpris på én million kroner, konstaterer han.
– Vi bruker vår unike kunnskap til å dempe vibrasjoner i kombinasjon med sensorteknikk. På denne måten kan bedrifter drive en trygg og innovativ produksjon, legger han til.
– Vi ser at konkurrenter har begynt å fatte interesse for vårt produktområde. Enn så lenge har vi vært uten større konkurranse. Vi er den som fører an i det å ta nye dempede produkter til markedet med det ypperste av teknologi, dermed er vi den som går foran, en industrileder. Vi er stolt over det verdiskapende vi leverer til våre kunder.
Ruud forklarer at deres kombinasjon av sensorering og vibrasjonsteknikk er unik i bransjen. Første gang bedriften viste kombinasjonen frem var på en messe i Chicago for to år siden.
Siden den gang har bedriften vært på flere forskjellige messer og profilert produktene sine. Den 1. april i år introduserte de standardprodukter for forbrukere. Utviklingen av disse nye produktene har skjedd i nært samarbeid med forskningsmiljøet i Trondheim, Sintef og NTNU. Også nasjonale virkemiddelprogram har støttet utviklingen.
Endringer og inkludering
Industrivirksomheten Sandvik Coromant Trondheim, tidligere Sandvik Teeness AS, går inn i en spennende epoke med en rebranding av virksomheten. Bakgrunnen for navneskiftet er å synliggjøre at lokasjonen i Trondheim, også er en del av det globale svenske industrikonsernet Sandvik.
– Nå er vi inne i en periode der vi synliggjør navneendringen – både intern og eksternt. Virksomheten fortsetter som før, vi bare bytter navn, sier Ruud.
– Vi valgte også å bytte lokale i januar 2008. Vi flyttet da fra et gammelt og nedslitt bygg, til en spennende, toppmoderne eiendom. Det var de ansatte stod i spissen for valg av nytt lokale, kunngjør han.
Noe som var viktig for Ruud var å redusere det interne skillet mellom kontoransatte og produksjonen. Av den grunn har de brukt mye åpne løsninger og glass innvending. De satte også opp naturlige stoppesteder for de ansatte som skal invitere dem til å stoppe opp og ta en kaffekopp sammen. På denne måten kan de ansatte slå av en prat om vær og vind eller tekniske finurligheter. Ruud understreker at det er viktig å ha et godt arbeidsmiljø – og god kontakt med de eksterne menneskene utenfor bedriften.
– Det er mye nysgjerrighet fra lokalmiljøet rundt det vi holder på med. Vi har hatt åpen dag der besøkende kan komme å se hva vi gjør. Vi tar også ofte i mot kundebesøk. I morgen skal vi for eksempel få besøk av 19 selskap som kommer hit for å få siste oppdatering om produktene og kunnskapene vi sitter på. Da får vi også vist de besøkende Trondheim fra sin beste side, i et fint forsommervær, ler Ruud.