Vi møter daglig leder Marie Skadsheim og kreativ ansvarlig Martine Sandstad på sitt faste møtested: Godt Brød på Grünerløkka. Kaféen har en rusten look, tydelig industripreget. Rushtiden har inntruffet, og vi hører lyden av småprating og stabling av tallerkener rundt oss.
Sammen driver Skadsheim og Sandstad eventbyrået Yolo Events i Oslo. Bedriften startet opp for tre år siden, i mai 2015. Sandstad forteller at bedriften begynte veldig rolig og forsiktig, med mange småoppdrag. Med tiden har oppdragene bare blitt større og det har blitt flere faste samarbeidspartnere.
– Antall oppdrag har eskalert, og vi har også blitt litt mer kresen på hva vi sier ja til. I starten sa vi ja til nesten alt, men nå ønsker vi å få varige kunder.Vi har bygget opp et stort nettverk, med mange kule kunder. Vi syns det er veldig stas å få langvarige kundeforhold, der vi kan bli kjent med de og utvikle oss sammen fra år til år, sier Skadsheim.
De forklarer at en av deres største konkurransefortrinn er at de er et lite firma hvor ingenting ”masseproduseres”. Hvert oppdrag utarbeides med personlige og kreative ideer, og arbeidet utføres som om det skulle vært deres eget arrangement.
– Jeg tror kundene blir så fornøyde fordi vi skjønner deres visjon, smiler Skadsheim.
Jentene får ofte spørsmål fra kunder og andre aktører om hvorfor de ikke har ansatt noen til å jobbe på gulvet, men dette ønsker de ikke foreløpig. De trives med å være aktive – uavhengig om det betyr at de skal springe rundt, stå i baren og dekke bordet.
– Hva slags type arrangementer lager dere?
– Det går mest i årlige firmafester, større private arrangementer, bryllup og 40-årslag. Ellers har vi også en god del med foto-og videooppdrag i forbindelser med arrangementer og utenom. Martine lagde nettopp en video-stillingsannonse for en stilling som hotellsjef for et Clarion Hotel i Bjørvika, sier Skadsheim.
– Det er med andre ord bare å bruke kreativiteten deres?
– Ja, det er det. Og det liker vi, vi liker en utfordring, skyter hun inn.
– Da vi startet opp, fikk vi høre at nå hadde vi virkelig gått i det vanskeligste markedet som finnes når det kommer til konkurranse i bransjen. Vi fikk høre at det var vanskelig å komme seg inn mellom etablerte firmaer i Oslo og Akershus, forteller Skadsheim.
– «Lykke til liksom», det var det vi fikk høre, legger Sandstad til.
– Jeg føler vi har løst det ved å gå under radaren og jobbet oss inn litt low-key. Kundene som kommer til oss ønsker ofte noe annet. Da starter det gjerne som ett oppdrag, som ofte blir noe mer.
Duoen forteller at kundetilbakemeldingene har vært gode. De forklarer at mange kunder har vært positivt overrasket over hvor dyktige de er. Som eventplanleggere snakker de personlig med kundene, legger sjel i oppdraget og er opptatt av detaljene.
– Vi ønsker å skape en wow-effekt av å komme inn i lokalet. Da vektlegges farge, form, pynt og kreative løsninger. For eksempel photo booth, spesial produsert godteri. En ting er jo å booke og lage mat, en annen ting er hvordan det presenteres.
Tekst: Jonina Kristin Reynisdottir