telemarkdekksenter11telemarkdekksenter1telemarkdekksenter2telemarkdekksenter3telemarkdekksenter7telemarkdekksenter6telemarkdekksenter5telemarkdekksenter4telemarkdekksenter10telemarkdekksenter9telemarkdekksenter8

40 års erfaring med dekk

Telemark Dekksenter, tar seg av alt innen dekk både i lett- og tungsektor. De har fagfolk med lang erfaring, og er én av svært få aktører som utfører vulkanisering av dekk.

Telemark Dekksenter i Porsgrunn, holder hus i nye og store lokaler rett ved E18. Dekksenteret ble startet i 2003, av to eiere som mer eller mindre vokste opp med dekk, og som har opparbeidet seg en imponerende lang fartstid i bransjen. De totalt fire ansatte har fagbrev alle sammen, og to av dem har dessuten mesterbrev.  


– Alle her har lang fartstid. Jeg har 40 år, og de andre har henholdsvis 20 og 30 års erfaring. Så vi har satset på høy kvalitet i alt vi gjør  det er hovedmålet vårt. Det skal være 100 prosent, fastslår Einar Flåtelien, daglig leder og medeier av Telemark Dekksenter.  



Lettsektor og tungsektor
Telemark Dekksenter, selger dekk og felger til trillebårer, varebiler, personbiler, traktorer og industri/truck – og en god del innen anleggsdekk. Lettsektor og tungsektor er separat inndelt og fordelt på de ansatte basert på deres ulike spesialistkompetanse.  


– Det vil si at traktor, lastebil og anleggsdekk, holder til på en side i bygget, mens jeg tar meg av de lettere tingene i tillegg til innkjøp og litt annet. Og så har vi en ekspert som er veldig flink med felgeutstyr og lignende, forklarer Einar om Telemark Dekksenters kompetanse.  


De utfører dessuten mer avanserte reparasjonsarbeider av dekk; en prosess der gummi blir vulkanisert i en egen presse. 


– Vi er én av de få som kan vulkanisere et dekk. Hvis man har fått et kutt på siden av et traktordekk for eksempel, så reparerer vi det her på plassen, forteller han. 



Klare til å rykke ut
Telemark Dekksenter tar også på seg arbeid ute på felt, og med lastebil kan de enkelt rykke ut til kunder innen anleggsdekk, som ofte har store kjøretøy og maskiner som krever hjelp på plassen.  


Einar forteller at de også har dekkhotell til både lastebil og personbil – en tjeneste som stadig flere benytter seg av i dag grunnet plassmangel og færre oppbevaringsmuligheter hjemme.  


– Vi vil jo gjerne utnytte bygget bedre, og vi har kapasitet til å ta inn mer, for dekkhotell er noe som det bare blir mer og mer av! Dehar blitt enormtog det har fylt seg opp så fort her at vi må se oss om etter andre måter å få tak i mer plass på, ler han.  



Telemark Dekksenter utfører selvsagt også dekkskifte for dem som ikke har lyst eller kompetanse til å skifte dekkene selv. 

 

– Hjula er ofte store, så det er ikke alltid like greit å skifte dekk selv, og det er ikke noe dyrt å sette det bort til andre. Vi gjør alt arbeid med dekkmonterer, skrur av og på bilen og avbalanserer. Tyngre dekk pumper vi væske inn i, slik at trykket på underlaget blir hardere, forklarer Einar.  


For tyngre kjøretøy og maskiner, har de en spesiell maskin som skjærer mønster inn i dekket, og de kan også pigge dekk – en metode som har tatt over etter de tradisjonelle piggdekkene.  


Kunsten å velge riktig dekk
Einar råder ofte folk til å tenke på hvilket bruk dekkene skal brukes til, når du skal bytte dekk. Her må ulike ting som kjøremåte, hvilken type vei og hvilket underlag du skal kjøre på, tas i betraktning. 


– Det er ikke alle som har bruk for like gode dekk til alt. Du kan mange ganger klare deg med mellompris-dekk, for eksempel om du kjører lite i året eller mye lokalt, da klarer du deg med en mellomting. Eller så har du de profesjonelle brukerne som tilbringer mye tid i bilender kjørekomfort og støy har mye å si, opplyser dekk-eksperten Einar.  


Han råder folk til å bytte dekk etter 25 000 kilometer, og kan fortelle at elbil-eiere bør bytte allerede etter 10 000 kilometer. 


Hos Telemark Dekksenter får kundene veldig god hjelp. De blir tatt godt imot fra de henvender seg i disken, til de kjører ut av hallen. Service er nemlig én av tingene som Einar mener de er aller best på.  



– Vi har brukt veldig lite penger på reklame, for den effekten vi har med hyggelige folk, er mye bedre enn reklame. Det har gått fra munn til munn siden oppstarten, bekrefter Einar og smiler.  


Han legger til at det er spesielt fagkompetansen innen vulkanisering, som har gjort Telemark Dekksenter til et kjent navn i Telemark. Også er de en herlig gjeng som trives godt sammen på jobb og som sprer god stemning som smitter over på kundene.

  

– Vi har fått veldig mange hyggelige tilbakemeldinger på kvaliteten på arbeidet vi gjør. Vi har veldig flinke folk her, og en veldig liten utskifting av folk. Jeg vil påstå at arbeidsmiljøet er bra; det er flinke karerskryter Einar. 

Les mer...

2021-06-01 15.15

protech1

Raske og pålitelige leveranser av vibrasjonsmåling sikrer trygge byggeprosjekter

Artikkel ProTech Consult AS, trygger norske byggeprosjekter. De installerer vibrasjon -, og støymålere for bygg- og anleggsbransjen, utfører inspeksjon av nærliggende bygninger, og sikrer at all nødvendig dokumentasjon...
portmann11

Lokal gitterprodusent overrasker med egenproduksjon av gittersystemer

Artikkel Portmann AS i Bergen, er en port- og gitterprodusent som leverer alt av porter og gitter til privat- og proffmarkedet. Nå har den lokale aktøren fått stor suksess med flere nye produkter – som lover lang...
Til hjemmesiden

    Kontaktinformasjon

    compare-fibre-e5sTz361Jzg-unsplash

    Farvel til tradisjonell leksehjelp?

    Da foreldregenerasjonen var ung og selv gikk på skolen, var det vanlig at far eller mor måtte hjelpe med leksene etter skoletid. Dette har fungert i flere tiår, men kan også føre til sosiale ulikheter.

    article1

    Beste stedene å campe i Norge

    Norge er et campingparadis, med sitt dramatiske landskap og overflod av campingmuligheter. Enten du leter etter en avsidesliggende campingplass ved sjøen eller på fjellet, har vi dekket deg.

    hytte

    Utnytt din gamle hyttes potensiale

    Hyttekulturen står sterkt i det norske samfunnet. Mange har hytter som har gått i arv gjennom generasjoner, og som med tiden trolig har blitt slitt og trenger oppussing. I dag bygges det nye hytter for fullt, og dessverre blir mange eldre hytter stående tomme eller revet ned for å bygge nytt. 

    Arkiv