Hvitevarebedriften Greida AS, ble grunnlagt av Simen Brenna i 2013, som i over 20 år har jobbet med reparasjon og montering av hvitevarer. I 2020 ble Christian Gjerde Hovde med som medeier for å videreutvikle bedriften, og siden det har bedriften fått flere store avtaler og har startet nye avdelinger i Stavanger og Bergen.
I fjor takket Tommy Skjeldstad ja til å bli daglig leder, og han har blant annet bygd opp et høyt presterende team av norsktalende montører med fagbrev.
For å øke salg, og ytterligere bedre prosessene og salgskvaliteten, har vi i år ansatt Kenth Roger Østdahl som salgssjef. Kenth har jobbet i bransjen i over 15 år og bakgrunn fra Lefdal, BSH og Silverline.
– Jeg kjenner bransjen godt og ser helt klart behovet for tjenestene Greida spesialiserer seg på. Det er et område med stort vekstpotensial, sier Kenth. Det er nok mange kunder som både kan få en forenklet hverdag og samtidig spare penger, og holde kundene sine fornøyde med våre tjenester, fortsetter han.
Kvalitetsbevisste montører
– Vi merker at når vi har vært ute hos kundene og montert eller byttet ut noe, så beholder vi dem som oftest som kunder, sier Tommy. Fagbrev handler litt om yrkesstolthet, noe som er veldig viktig for oss. Jeg tror at slik økonomien er nå, så handler det om kvalitet, og det er de som er best på kvalitet som overlever – og det er jeg ganske sikker på at vi er, poengterer Tommy med et smil.
Greida er også merke-montører for flere av de største produsentene i markedet, og kan levere de tyngste produktene på vanskelige leveringssteder.
Boligutleiere, entreprenører og produsenter
Greida fører et bredt utvalg av de kjente hvitevaremerkene. Med store innkjøp og internt ansatte montører, sikrer Greida å kunne levere raskt og ha full kontroll på hele prosessen fra innkjøp til leveranse.
I tillegg til å ha svært konkurransedyktige monteringspriser og smarte løsninger som forenkler hverdagen for deres kunder, skiller Greida seg ytterligere ut ved at de nå tilbyr en helt unik tjeneste for entreprenører og utleiere.
– Vårt konsept mot entreprenørene, er at vi får alle hvitevarene som de har bestilt, rett inn på lageret vårt. Da slipper de at ting blir stjålet og ødelagt på byggeplassen. Vi setter deretter inn arbeidsordrene i et digitalt program til montørene, som kan komme og plukke ut varene de trenger – når de trenger de. Dette er vi helt alene om å tilby, og vi mener det er fremtiden, fastslår Tommy.
– For utleiere inngår vi avtaler med at vi har lagerførte produkter til enhver tid, og vi kan til og med tilby brukte hvitevarer med garanti til våre samarbeidspartnere. Når vi får inn bestilling fra en utleier eller produsent, kontakter vi sluttkunden selv og bytter den defekte varen normalt innen 24 timer i Oslo. Til våre bedriftskunder har vi forhandlet gode priser i flere produktsegmenter blant annet med å kjøpe lastebillass med varer som sendes direkte fra fabrikk. Vi tilbyr også ren transport og montering for andre hvitevareforhandlere, sier Christian.
Programvare, dokumentasjon og innsyn pågående og utførte jobber
– Med min bakgrunn som prosjektleder, rådgiver og ingeniør, så har vi dratt stor nytte av å automatisere prosesser og bruke velprøvde teknikker og strukturer for å skape effektiv drift, og vi er meg kjent den eneste som kan tilby programvare der kundene har innsyn i ressursplanlegging og dokumentasjon på den måten vi gjør i dag.
Programvaren er spesialutviklet i samarbeid med Carrotz AS, og kan blant annet autogenerere bestillinger, og har støttefunksjoner for å avtale monteringer direkte med sluttkunde for å spare tid og eliminere rom for feil. De kundene som ønsker det, kan også legge inn jobbene direkte selv, sier Christian.
Miljøbevisst bedrift
– Vi ønsker å bidra der vi kan med å spare miljøet. Personlig så er det en viktig sak for meg, og vi har nå byttet alle servicebilene og lastebilen vår til elektriske. Nylig inngikk vi avtale med Norsk Ombruk AS, som tar alle våre returvarer inn til gjenbruk, sier grunnlegger Simen.