Butikken åpnet i mars 2014, og dekker både Rogaland og Agder-fylkene. Med en plassering i utkanten av bykjernen mot Sokndal, er det lett adkomst for alle i Sokndal kommune, som ikke har eget landbruksutsalg. Olsen forteller at sortimentet har endret seg mye underveis. Hos Felleskjøpet Egersund er det nemlig kundenes behov og ønsker som i stor grad styrer.
- Det gikk litt sakte i starten, men det tar tre til fem år å bygge opp en butikk. Det har å gjøre med at folk må endre handlevanene sine. I tillegg har det ikke vært Felleskjøpet i Egersund før. Nå ser vi at det begynner å løsne for alvor.
Ikke overraskende er det hage og fritid som er det store segmentet nå om sommeren. Kundene bærer med seg dekkbark og plantejord til den store gullmedaljen. I tillegg frister Felleskjøpet Egersund med høyttrykkspylere fra Nilfisk og Stihl, samt motorsager, plenklippere og robotklippere for hus- og hageentusiaster.
- Viking og Robomove er merkene vi fører på robotklippere. Modellene fra Viking er veldig enkle i bruk, med valg for norsk tekst i displayet og et enkelt oppsett. Robomove har nå kommet med en modell som er en kombinasjon av en robot og manuell gressklipper. Er du lite teknisk og redd for knapper, kan du bare manuelt trykke på start, og så gjør den jobben sin før den går tilbake til parkering. Neste gang kan du bare trykke på start igjen, så setter den i gang. Disse typene passer til plener som er på 150-200 kvadratmeter, og gjerne til eldre personer som ikke er så teknisk anlagt.
Leker til barna og hundemat til Fido
Men trodde du Felleskjøpet bare er for handymenn med svart belte i verktøy, er det på tide med en revurdering. Her kan alle finne nyttige kvalitetsprodukter, også for Fido og de aller minste. Det betyr at du finner lekestativ for barna og hundemat side om side om hyllene.
- Fôr til hund er noe av det vi selger aller mest av. Der har vi kjedens egne merker Labb, Appetitt og Fish4dogs. Vi har fôr som passer til vanlige hunder og til jakt- og utstillingshunder. I tillegg selger vi utrolig mye hønefôr til folk som har høner som hobby, og her har vi også netting og fôringsautomater. Innen bekledning fører vi arbeidsklær, jakt- og fritidsklær og fottøy som Goretex joggesko, vernesko og støvler. Vi har absolutt alt - bortsett fra brød og melk, sier Olsen med et smil.
Butikken har en lang liste med leverandører, og fordelen er at de bestiller produkter direkte fra leverandørene og produsentene. I mange tilfeller kan de skaffe deler allerede dagen etter, for eksempel fra Stihl, så lenge de bestiller innen kl. 12. De kan også sjekke lagerbeholdningen til andre butikker i Felleskjøpet-kjeden. Slik kan de hjelpe hverandre og sende varer med budbil seg imellom hvis noe mangler på lager ett sted.
- I antall har vi like mange privatpersoner og bønder som kunder, men bøndene legger igjen mest i kroner. Jeg vil påstå at hadde ikke kundene vært fornøyde, så hadde vi heller ikke hatt den gode økningen. Prinsippet mitt er at vi godt kan annonsere i avisen for å vise hva vi har i butikken, men det er ikke annonser jeg skal bygge opp kundemassen vår med. Men får vi kundene inn i butikken én gang, er det vår jobb å sørge for at de kommer tilbake.
De skal ha lyst til å komme igjen, og det føler jeg at vi har lykkes med. Jeg driver ikke oppsøkende salg, så vi deltar ikke på messer. Jeg vil at vi skal drive en såpass god butikk at folk både vil og faktisk kommer til Felleskjøpet Egersund, forteller butikksjefen engasjert.
Bak disken og ute i lokalene får besøkende hjelp av fire fulltidsansatte og en ekstrahjelp som jobber kvelder og helger. Er det noe som er viktig for en kjede som Felleskjøpet, som er kjent for kvalitet og fagkunnskap, så er det å ha dyktige medarbeidere. De skal kunne svare på spørsmål fra krevende kunder, og de skal kunne gi råd og anbefalinger.
- Vi er en fagbutikk med kompetente medarbeidere som er godt kjent med produktene. To ganger i året er alle ansatte i kjeden med på det vi kaller kickoff, hvor vi kjører demonstrasjoner av nyheter og de viktigste produktene. Dette skjer foran sommer- og vintersesongen. En viktig del av jobben er å analysere behovene til kunden, og det er derfor vi må kunne produktene. Jeg vil selge rett vare til rett person, for jeg vil ha igjen kunden, ikke varen!
- Selv er jeg veldig glad i kvalitetsverktøy, og for meg har Felleskjøpet alltid vært en butikk jeg forbinder med kvalitet. Derfor vil jeg ikke ta inn merker som selges i billigbutikker. Om tre år har jeg et håp om at vi har økt med nye 40 prosent. Det er kanskje mye, men man må jo være ambisiøs. Og jeg tror absolutt det er oppnåelig.