Generasjonssagbruket Eikås Sagbruk, ble startet av Telhaug-familien i 1955. I 1989 tok John Anker Telhaug over roret som daglig leder etter faren. Etter nærmere 50 år i familiebedriften, ønsket John Anker å trekke seg tilbake, og solgte Eikås Sagbruk til AT Skog med overtakelse fra årsskiftet 2020-2021. Men til tross for overtakelsen, er John Anker fortsatt fast inventar i sin gamle familiebedrift, og samarbeider tett med salgssjef Sten Lunden.
Topp moderne anlegg
Eikås Sagbruk, leverer det meste innen trelast og byggevarer, til hytteprodusenter og byggevarekjeder. De har et topp moderne anlegg med beliggenhet på Eiken i Vest-Agder, bestående av produksjonslokaler, sag, sorteringsverk, trelasttørker, høvlerier, impregneringsverk, beiseanlegg, prekutt-anlegg og eget verksted.
De har hele tiden utviklet og modernisert seg, og har satset mye penger på å ha det beste utstyret og være mest mulig rigget for fremtiden.
– Telhaug-familien har brukt mye penger på å utvikle det videre – nærmere 80 millioner de siste årene. Det nyeste er beiseanlegget, som kan betjenes av én mann. Med lite bemanning blir det veldig effektivt; tømmeret kommer rett ut, ferdig beiset og klart til bruk, forteller Sten Lunden, salgssjef i Eikås Sagbruk.
Kortreist tømmer
Tømmeret de benytter seg av, er kortreist og kommer stort sett fra lokale leverandører.
– Vi får lokale tømmerråvarer som blir løftet rett inn på sag, sier Sten.
Han forklarer videre at oppvarmingen av hele bygget går på biobrensel, og at de er helt selvforsynte med oppvarming av anlegget. De har et årlig behov på rundt to millioner kilowatt timer i strøm, og klarer selv å varme opp alle lokalene sine med biovarme. De produserer faktisk mer enn det dobbelte i året!
Fokus på effektiv drift
Nå er målet fremover å produsere 100 000 kubikk tømmer i året, mot dagens 75 000 kubikk. De ønsker hele tiden å produsere mer trelast, og samtidig minske sine egne produksjonskostnader ved hjelp av smarte løsninger som kostnadsbesparende anlegg og minimale oppvarmingskostnader.
En effektiv drift er også mulig takket være både eget verksted og god logistikk. Med egne reparatører som kan ta hånd om maskinene på stedet, slipper de å leie inn folk og de slipper å vente. Og når det kommer til logistikken, sier det seg selv at denne må være knivskarp. Ikke minst når det handler om store volum.
– Å lytte til kundene og kunne ta imot både ros og ris, det er utrolig viktig. Det er kunden som er en viktig bidragsyter for at vi skal kunne utvikle oss. Vi må aldri misbruke tilliten fra kundene, avslutter John Anker Telhaug.