Kortest mulig tid fra fiskebruk til forhandler, er sjømatgrossistens motto. Skrei er hentet fra Lofoten, skalldyr og reker fra Lyngen og kongekrabbene fra Finnmark. Kunden bestiller senest fredag og produktene blir hentet på tirsdager og er på plass torsdag morgen på Østlandet.
– Det skal være ferskt. Vi henter ikke fisk på mandager, for da er det gjerne fiska før helgen, så det er viktig at vi får den fisken som er fisket samme dagen. Deretter går det i blålystransport nedover landet, smiler Sara Andreassen – en av tre selgere i leveransefirmaet.
Ingen dødtid i levering
Richard Osbakk startet ideen til firmaet i 2006 hjemme i stua si på Erikstad i Nordland. Sammen med en kompis dro de til Oslo på en prøvetur i en fullastet lastebil og solgte ut alt på en gang.
– Richard fant fort ut at dette var det marked for, men finanskrisen fulgte og brukene ble stengt og firmaet lagt dødt, sier Andreassen.
Høsten 2017 ble firmaet tatt opp igjen, kjøle- og frysekonteinere skaffet, og leveranser var i gang.
– Vi har ingen mellomledd og gjør alt selv. En sjåfør henter produktene i Finnmark og bytter med en annen sjåfør her i Fauske som kjører direkte ned til Østlandet – slik forhindrer vi dødtid og kan garantere helt ferske produkter av ypperste kvalitet.
Topp på kongekrabbe
Andreassen ble selv hentet inn i firmaet av Osbakk, og ble kastet ut i det med visittkort og telefon.
– Det er en utrolig spennende bransje og jeg har lært mye underveis om fisk- og skalldyrarter.
Bedriften satser tungt på kongekrabber, og Andreassen understreker at de kun kjøper kongekrabber som er fisket før skallbytte.
– Når de holder på med skallbytte og det er paring så er det lite kjøtt i den. Det er samme grunn til at vi kun har hankrabber som har mer kjøtt en hunkrabbene.
– De blir helt ville
Av andre produkter tilbyr Polar Fisk og Skalldyr ferske sesongbaserte varer og noe frossenvarer for de som ønsker det.
– Er det noe vi ikke har i sortimentet så får vi tak i det på ett eller annet vis, forsikrer Andreassen.
Bedriften leverer varer på etterspørsel, og følger sesongene gjennom året. Andreassen forteller at enkelte restauranter i Oslo kan selge opp til et tonn reker på en dag. Skreisesongen og lutefisksesongen er også travle tider for leverandøren.
– Vi prøver å satse litt mer på de plassene som ikke får tak i sjømat enkelt, og de blir helt ville. Vi har mange restauranter og cateringbedrifter som skal ha torskemiddager og røykelaks til frokosten.
Som en liten bedrift reiser både Andreassen og Osbakk ut for å møte potensielle kunder personlig for å bli sett og bli kjent på markedet.
– Vi vil jo ikke være disse innpåslitne selgerne på telefonen, og så blir vi gjerne sendt videre fra en fiskebutikk til den andre når vi kommer, siden alle kjenner til hverandre.
Faste leveranser
Polar Fisk og Skalldyr kjører vogntog med ferskvarer sørover én gang i uken, men utvider gjerne til flere ettersom etterspørselen vokser.
– Med mer etterspørsel kjører vi gjerne to ganger i uka – vi gjør alt selv, og utenom drivstoff har vi ikke ekstra utgifter på det, sier Andreassen.
Hun forteller at ferskfisken blir handlet inn når bestillingene kommer inn, slik at ingen produkter står og venter på lager eller på bruket.
Langsiktige kunder er ønskelig for bedriften, men de forstår at kokker og kjøkkensjefer gjerne legger inn en engangsbestilling for å forsikre seg om kvaliteten før de bestiller faste leveranser, forteller Andreassen.
– Vi skjønner at restauranter gjerne vil prøve produktene først, og når de ser at vi er ekstremt nøye på kvalitet og at den er på topp hele tiden, håper vi at de legger inn faste bestillinger hver uke.
– Vi er bæst på fesk, ler Andreassen.