Halden-bedriften RIKELEKTRO, er en tredelt elektrobedrift bestående av avdelingene butikk, prosjekt og service. De startet opp i 2005, etter en idé av gründerne Richard Masiello og daglig leder Kim Eriksen. Ideen var å dekke et nisjemarked mot detaljhandelen, og hjelpe svenske kjeder som ville etablere seg i Norge med å bygge nøkkelferdige butikker.
– Vi startet med å hjelpe kjeder som Indiska, Gina Tricot, Åhléns og Kicks i Norge. Etter hvert snudde det seg litt, og norske kjeder ville også etablere seg i Sverige. Da var vi inne og jobbet med Varner Gruppen, Nille og XXL Sport og Villmark, som vi fortsatt jobber med. Etter hvert har vi ansatt egne snekkere og malere siden kundene våre ville ha nøkkelferdige butikker. Istedenfor å ta inn underleverandører ansatte vi egne snekkere som reiste rundt, forteller daglig leder Kim Eriksen innledningsvis.
Retail: Elektrikerne på Retailavdelingen har spesialisert seg på lys- og butikkinstallasjon, og har drevet med det siden starten av 2005. Sammen med egne ansatte, prosjektledere og byggere, leverer de nøkkelferdige butikker over hele landet som et team.
Har tre bein å stå på
De første årene jobbet RIKELEKTRO kun mot butikker, og var ganske anonyme lokalt i Halden siden de til å begynne med ikke henvendte seg mot privatmarkedet. I 2018 ble de derimot kjøpt opp av Instalco, og en serviceavdeling samt prosjektavdeling så dagens lys de to kommende årene.
– Instalco fant ut at vi kanskje skulle vokse litt lokalt, så de ville at vi skulle starte en prosjektavdeling som tok seg av større entreprenader – i tillegg til en serviceavdeling i Halden, forklarer Andreas Einestedt, prosjektleder retail.
Service: Serviceavdelingen er som en egen liten bedrift i den store bedriften. De jobber mot det private markedet i Halden og omegn, og er en fast samarbeidspartner for flere byggmestere. De leverer alt fra en enkel stikkontakt til en helt ny bolig med solceller, elbilladere og varmepumper.
De nye avdelingene skjøt fart under pandemien – som mot alle odds skulle vise seg å bli en kjempebra timing for RIKELEKTRO.
– Vi opplevde at det var mye lettere å få tak i folk, og gikk fra 25 til 40 ansatte under pandemien, sier Kim. Vi så det som en investering for å stå bedre rustet når pandemien var over. Nå som vi har økt, handler det om å stabilisere fortjenesten etter at vi har blitt en aktør både på servicemarkedet og prosjektavdelingen her i gamle Østfold, forteller han videre.
«Den største elektrobedriften i Halden»
RIKELEKTRO AS har også en svensk, samarbeidende søsteravdeling; RIKELEKTRO AB. De to selskapene drar nytte av å ha de samme kundene på tvers av landegrensene og har et fint samarbeid.
– Er det mye å gjøre i Sverige, så leier vi ut våre folk til RIKELEKTRO AB, for det er de samme kundene i Norge og Sverige, sier Andreas med et smil.
Ifølge Andreas, har RIKELEKTRO skapt seg et navn i butikkbransjen takket være sine totalentreprenader, der de tilbyr kundene sine en full pakke. Nå er de heller ikke lengre anonyme i Halden, og RIKELEKTRO kan i dag smykke seg med tittelen «den største elektrobedriften i Halden» takket være de to nye avdelingene.
– Vi er en forholdsvis stor arbeidsplass. Det har vi vært i en del år, og alle håndverkere i Halden har jo visst hvem vi var. Men det er nå de seneste årene, etter at vi har jobbet mot markedet her i byen, som vi er blitt den største elektrobedriften i Halden, poengterer Andreas.
Prosjekt: Prosjektavdelingen har siden starten av 2020 levert flere mindre og større elektroprosjekter. De har fokus på å være en langsiktig samarbeidspartner for entreprenørene de jobber med, slik at de fremover skal være det foretrukne valget som elektriker i det vi kaller gamle Østfold.
RIKELEKTRO har aldri vært en «A4-bedrift». De reiser ofte ut på oppdrag til land som Sverige og Finland, og får like ofte oppdrag i Norden som i Norge takket være sin spesialistkunnskap innen butikketablering.
– Kundene vet hva de får! Hvis Europris ringer til oss og sier at de vil ha hjelp med en butikk, så trenger de ikke å møte opp selv og forklare hva som skal gjøres. Vi har tross alt vært med på 220 butikker, så vi vet hva vi skal gjøre når vi kommer ut. De sparer mye tid og ressurser, og så vet de at når vi har sagt at det tar en uke, så tar det ikke plutselig en uke ekstra. Derfor blir vi brukt veldig ofte rundt omkring, forteller Kim.
– Vi har holdt på i 18 år nå, så vi begynner å bli gode på det, legger Andreas til med et smil.
Unngår voksesmerter
Selv om RIKELEKTRO i dag teller hele 40 ansatte, ønsker de å beholde følelsen av et lite firma selv i et stort firma. At mange ansatte blir i bedriften lenge, og til og med vender tilbake, vitner om en særdeles høy trivsel.
– Vi er en bedrift som bryr seg, og som prøver å finne på ting som er viktig for de ansatte. Vi prøver så godt vi kan å se alle og tilpasse deres behov slik at vi får beholde de ansatte, understreker Andreas.
Det stødige Halden-firmaet har satt seg et overordnet mål for fremtiden om at service- og prosjektavdelingen skal vokse seg enda større, men de går helst sakte fram for å unngå ubehagelige voksesmerter.
– Vi skal se etter spisskompetanse og eventuelt videreutdanne egne folk, men vi ønsker å øke sakte, men sikkert, for å slipe den organisasjonen vi har bygget opp, avslutter Andreas og Kim.