Det har allerede rukket å bli 11 år siden Dan Inge Fjærvik startet for seg selv i logistikkbransjen under navnet Timetrekkeren. Da han jobbet for et firma som skulle slutte å kjøre for Schenker, dukket det nemlig opp en unik sjanse til å fortsette å kjøre for Schenker – under forutsetningen at han hadde en egen bil.
Sagt og gjort, Dag Inge startet opp Timetrekkeren med én bil og én mann. Til å begynne med kjørte han alle rutene helt selv, og styrte det meste selv, men etter hvert som firmaet vokste seg større, ble Dan Inge nødt til å ansette sjåfører på løpende bånd.
– Det haglet etter hvert inn med biler, og i dag har vi 45 ansatte – så det har virkelig skjedd litt på 11 år, konstaterer daglig leder Dan Inge med et smil.
Full rulle
Med tiden har Timetrekkeren fått flere solide samarbeidspartnere; blant annet Bama, Rema 1000 og Bring, og en stor del av kjøreoppdragene til Timetrekkeren er å frakte varer inn og ut fra tog – ofte store fisketraller, som de kjører ut til grossister.
– Vi er veldig mye på tog, og vi er ikke langt unna å være de største innen henting på tog. Ellers er det bra trøkk her hele tiden for å si det sånn, og det skjer noe 24/7! Det er vel bare natt til søndag det er helt stille, ellers er det et høyt tempo, fastslår den drevne transportsjåføren.
Timetrekkeren fikk enda mer å gjøre under koronapandemien, og ansatte ti nye sjåfører mellom 2020 og 2021.
– Mange mistet jobben sin under Covid, men vi fikk bare mer å gjøre siden grensehandelen ble stengt. Folk måtte jo fortsatt ha mat, og det er først da man ser hvor mye folk egentlig handler utenlands! De lokale butikkene her økte omsetningen sin med over 200 prosent. Hvis staten var smart og satte ned avgiftene, hadde ikke grensehandelen vært så stor som den er, mener Dan Inge.
Fokus på miljø
Dan Inge forteller at flere av Timetrekkerens kunder stiller strenge krav til bærekraft og miljø, og for å henge med i timen har de derfor bestilt flere lastebiler som går på gass og el. Selv om leveringstiden på elbiler i dag er lang, var Timetrekkeren heldigvis tidlig ute med å bestille, og Dan Inge mener de er godt skodd med tanke på å oppfylle miljøkravene i forhold til lastebilene sine.
– Vi prøver å bruke det materiellet som er mest lønnsomt for miljøet, og det betyr ofte en besparelse for oss også, sier han. I dag kjører vi med de mest miljøvennlige motorene, som også bruker minst drivstoff. Det er noe vi har fokus på, spesielt siden drivstoff per dags dato er den største utgiften vår, fortsetter Dan Inge.
Når bensin- og dieselprisene omtrent har fordoblet seg på ett år, er det ikke vanskelig å forestille seg de skyhøye drivstoff-regningene for en bilpark med over 25 lastebiler som er på veiene mer eller mindre konstant.
– Vi gikk på en liten stjernesmell i fjor, men vi begynner å komme på rett kurs igjen nå, selv om det tar tid å ta igjen. Det snur seg forhåpentligvis fort nå som det er bilmangel i AS Norge og egentlig i hele Europa, poengterer Dan Inge.
Store ambisjoner
I tillegg til Timetrekkerens faste rutebiler som kjører frem og tilbake til henholdsvis Bergen, Molde, Ålesund og Sverige, har de også faste biler som kjører til Nord-Norge; deriblant Hammerfest, Harstad og Tromsø. De er også ofte på kjøreoppdrag rundt omkring i hele Europa, spesielt Nederland og Spania.
Selv om Dan Inge ikke ser for seg flere biler i fremtiden, tipper han likevel at omsetningen vil fortsette å øke fra dagens 75 millioner kroner, de kommende to årene.
– Vi prøver å holde oss stabilt der vi er nå, og vi holder på å utvikle mer logistikk fra nord og ned til Oslo. Vi er ikke helt i mål enda, for i samarbeid med andre aktører er det mye som skal klaffe. Men vi skal få til dette også, smiler en positivt innstilt Dag Inge.