- Det viktigste vi gjør er å gi elevene våre de beste forutsetningene for å finne en god jobb etter endt studietid, sier daglig leder i Vestfold Hudakademi, Marianne Olavsen-Stabb.
Hos Vestfold Hudakademi tilbys det fullverdige utdannelser, samt etterutdannelser for helsepersonell, innen kosmetisk hudpleie- og velværebehandlinger. Studiestedene er på Vestfold Hudakademi i Tønsberg og på det engelsktalende hudakademiet, Scandinavian Skincare Academy, som befinner seg i Gloucestershire i England. Det kommer godt med at hudakademiene er godkjent av Lånekassen og ITEC.
- Som et VG2 og VG3-studieprogram har vi heltid- og deltidstudier, med teoretiske eksamener og praksisutplassering. Studiet er i henhold til statens offentlig godkjente læreplan, forklarer Olavsen-Stabb og sikter til regjeringens kunnskapsløfte for helsefremmende studier på VG2 og VG3-nivå.
Vestfold Hudakademi har også hudpleiestudier innen nivå 3 og 4, noe som er utviklet for leger og sykepleiere som ønsker å fordype seg innen avansert kosmetisk behandling. Da passer akademiet deres i England utmerket, siden deres studieprogrammer er designet etter helsepersonellets forhåndskunnskaper og tidsbegrensinger.
- Foreleserne på vårt engelske akademi har tung ekspertise innen avanserte hudinjeksjoner, smertebehandlinger og medisinsk hudpleie. Dessuten er vi svært tidsfleksible og er for eksempel åpne for at elevene kan hoppe på studiet midt i en uke eller i en lang helg. Dette kan falle i god jord hos mange som jobber i helsevesenet, anbefaler hun.
Olavsen-Stabb forklarer at de har sørget for at alle deres studieprogrammer har den faglige kompetansen som skal være med, pluss litt til, for å forsikre at elevene skal stå sterkest mulig under jobbsøkingen.
- Hudpleiebransjen har ikke så god lønn, er ofte provisjonsbasert og krever ofte et fysisk arbeid som kan slite ut kroppen. Vi sørger for å gi elevene våre forutsetningene for å kunne håndtere utfordringene arbeidslivet vil gi dem, forsikrer hun.
Mange av elevene til Vestfold Hudakademi ser store muligheter som gründer, og velger å starte opp en klinikk for seg selv. Skolen bistår med å ruste elevene for utfordringene som følger med gründerdrømmen, gjennom å gi sterke faglige kunnskaper og praktisk erfaring.
- Vi har satt opp en egen elevdreven Facebook-side og Instagram-bruker der kunder kan bestille timer. På denne måten får elevene arbeidserfaring innenfor kundekontakt, annonsering og får prøvd seg på å bygge nettverk. Det vi prøver å lære dem er at de, i tillegg til å gi gode behandlinger, må være innovative i det de gjør, gjennom å være i forkant av konkurrenter og i takt med teknologien, sier hun.
De ansatte på Vestfold Hudakademi har en god kontakt med elevene før, underveis og etter endt utdanning. Foreleserne og de ferdigutdannede elevene har sammen, skapt et faglig miljø der problemstillinger blir diskutert og arbeidserfaring blir utvekslet.
- Vi passer på elevene våre, og følger med på fremgangen deres etter utdanning. Dersom elever forteller at de ikke har fått jobb straks etter endt utdanning, er vi raske med å tilby de arbeidserfaring på akademiet vårt i England, noen ganger sponser vi flybillettene også. På denne måten skaffer elevene seg relevant arbeidspraksis og viser potensielle arbeidsgivere at de har ryggrad og tør å satse internasjonalt, forteller Olavsen-Stabb.
- Det er kun to elever som ikke har fått jobb i etterkant av en utdannelse hos oss. De tok dette ikke særlig tungt heller, da de valgte å utdanne seg til å bli sykepleier. Da kommer det godt med å ha kosmetisk fagkompetanse, sier hun.
Olavsen-Stabb forteller at det er visse problemer knyttet til at hudpleieryrket ikke er en beskyttet tittel, som det for eksempel er for leger og sykepleiere.
I bransjen er det ikke noe krav på å ha en fast utdannelse. Det er mange produktleverandører som selger utstyr til mennesker som egentlig ikke vet hvordan de skal bruke det. Vi prøver å forsikre oss om at dette ikke skal skje, gjennom å tilby en faglig sterk utdannelse som alltid kvalitetssikres av eksterne rådgivere, sier hun.