Med bilreparasjoner i sentrum, er Elektro Partner representert i hele Skandinavia. Elektro Partner AS, tilbyr utstyr og assistanse for alle sentrale bilverkstedfunksjoner, og har spesielt god kompetanse innen dataløsninger og diagnosesystem.
35 år med mekaniske system
Elektro Partner AS ble grunnlagt i Larvik i 1989, av Frank Hansen Donslund. Frank er opprinnelig fra Danmark, og tok med seg familien til Norge, med ønsket om å starte en bedrift som hadde ekspertise på diagnosesystem til biler. Han kom i kontakt med applikasjonsleverandøren Autodata, noe som ble starten på et 35 år langt samarbeid.
– Autodata har vært svært viktige i firmaet siden den gang, og er fortsatt det store fokuset, betoner Ole Fredrik Havaska, manager i Elektro Partners norske avdeling i Lier.
– Da Frank flyttet tilbake til Danmark på midten av 90-tallet, startet han Elektro Partner der, og håndterte begge markedene fra Danmark. Siden den gang har det rullet på, og i 2005 fikk Elektro Partner AS sin første ansatte. Jeg ble ansatt i 2006, og så kom det enda en ansatt i 2007, og vi er her enda alle tre, opplyser Ole Fredrik med et smil.
Ole Fredrik er opprinnelig utdannet bilmekaniker, og har en variert bakgrunn innen bilbransjen i mekanikerstillinger hos Birger N. Haug og Bergheim Autosalg. Han jobbet dessuten i en årrekke med å være bindeleddet mellom Norge og USA hos Amerikansk Bilimport, og hadde god kjennskap til Frank, som tilbød Ole Fredrik jobb som manager for Elektro Partner AS for 18 år siden.
I dag består Elektro Partner AS av syv ansatte, og avdelingen omsatte i 2023 for 52 millioner kroner.
– Vi har nylig utvidet lageret etter flere år med god vekst, som ser ut til å fortsette i år også. Vi har fått et godt fotfeste i bilbransjen og med vår brede kunnskap er vi leverandører av diagnosesystemer, avgass utstyr og alt verkstedet trenger for service av klimaanlegg, poengterer Ole Fredrik.
Bransjens førstevalg
Elektro Partner er også store på service av klimaanlegg, og har i løpet av årene bygget opp en stor kunnskap rundt hva en servicepartner trenger for å drive god service på klimaanlegg.
Ole Fredrik ønsker å fremheve databasen AutoFrontal, som verksteder kan abonnere på via Elektro Partner. Når Elektro Partner oppdager tilbakevendende tekniske feil på kjøretøy, eller finner løsninger som forenkler arbeidet på verkstedet, legges denne informasjonen inn i den store databasen – som alle AutoFrontal-abonnenter deretter kan dra nytte av som en TSB (Technical Service Bulletin)
– Nå ligger det mer enn 11 000 forskjellige servicemeldinger innen problemstilling på bil i databasen. Mange feil er sammensatte og vanskelige, og derfor bør man ha en god erfaring før man skriver en feilmelding og varsler alle andre, fremholder han.
Alldata er bransjens førstevalg når det kommer til originaldata innen mekanikk, el og karosseri på biler. Informasjonen er sammenstilt og innhentet av Alldata, et amerikansk firma, som kjøper original litteratur fra bilprodusenter og legger det inn i Alldatas plattform. Ifølge Ole Fredrik opplever Elektro Partner en økende interesse for Alldata, spesielt blant mekaniske verksted og karosseriverksted.
– Vi er også så heldige at vi har agenturet på TEXA når det kommer til diagnoseverktøy. De er virkelig framme i skoen, og det har gjort at vi har hatt en stor suksess på traktor og anlegg, spesielt i anleggsbransjen. Der har vi banket på noen få dører, mens resten har gått av seg selv, konstaterer Ole Fredrik.
Å ha slikt utstyr på en byggeplass er en stor fordel for bygg- og anleggsbransjen, i takt med at kravene i forhold til dokumentasjon på byggeplassen har blitt strengere. Ole Fredrik kan fortelle at flere av de største entreprenørene gjerne kjøper diagnoseverktøy spesielt til sine prosjekter.
– Hvis en borerigg plutselig stopper, koster det 30-40 000 kroner per dag. Kjøper man et diagnosesystem til litt under 100 000, er det fort tjent inn igjen, understreker Ole Fredrik.
Dedikert hotline-team
Den største utfordringen for Elektro Partner, er ikke selve salget av diagnoseløsningene, men å hjelpe kundene. Derfor har man utviklet en hotline-tjeneste, med dedikerte ansatte som kun jobber med å besvare spørsmål fra kundene.
– Det tar stort sett bare en halvtime fra en kunde sender inn spørsmålet sitt, til kunden får svar. Om man sender inn et spørsmål til en bilimportør tar det gjerne en dag eller tre, men hos oss får kunden et raskt svar, fastslår Ole Fredrik.
Med stadig nye krav fra myndighetene, er bilbransjen nødt til å tilpasse seg alle nye forandringer for å følge gjeldende krav. Ole Fredrik opplyser at det nå blir nye krav til bilverkstedene når det kommer til å hente ut forbruksdata fra biler, og kalibrering av førerassistanse. På disse områdene har Elektro Partner allerede gode løsninger, og med nye løsninger på bilbransjens utfordringer, er Elektro Partner rigget for videre vekst.
– Nå ønsker vi å vokse med flere ansatte som er ekstra gode på service. Vi skal ha høy service over hele linja, smiler Ole Fredrik.