Enger & Hedlund AS har sitt utspring fra Bull Enger AS, som ble startet av Trond Bull Enger. Her jobbet etter hvert også hans sønn Thomas Bull Enger. Fra 1985 hadde Bull Enger AS agenturet på blant annet Pennzoil smøreoljer, Mercasol antirustmidler, Americol rengjøringsmidler, og Bell-hjelmer. I 2007 ble selskapet solgt; oljedelen til Stenshagen og antirustdelen til Geveko Industri AB - fabrikken som produserte Mercasol. Trond fulgte oljedelen, mens sønnen Thomas satset på antirustdelen da han ønsket å «spesialisere seg i bransjen».
– Thomas besøkte fabrikken til de som produserer understellskjemien vår; Auson AB i Sverige, som ville at Thomas skulle drifte det i Norge. Han fikk med seg produktsjefen hos Geveko/Auson AB; Staffan Hedlund på laget. Staffan hadde da cirka 15 års erfaring fra produktleverandøren, samt tidligere jobbet på Korrosjonsintstituttet i Stockholm, forteller Magne Fossum, daglig leder i Enger & Hedlund.
Vokste seg store
Enger & Hedlund ble etablert i 2010, samtidig som Thomas ble sekretær for Norsk Antirustforening. Det hele vokste seg større i løpet av få år, og i mai 2015 fikk Enger & Hedlund agenturet på Drop Off lakkforsegling – en produktserie med profesjonelle bilpleieprodukter.
Høsten 2017 bestemte Thomas seg for å selge 80 prosent av aksjene i selskapet og gikk samtidig av som daglig leder. I dag jobber Thomas med det svenske selskapet Invako, som fra 2019 ble fusjonert inn i Enger & Hedlund.
Selv er daglig leder Magne Fossum relativt ny i Enger & Hedlund, men har en lang bakgrunn og mangeårig erfaring innen biler og bilsalg. Han forteller at de med lakkforseglingsproduktene fra Drop Off i dag har passert 60 profesjonelle bilpleiesentre, i tillegg til nærmere 80 Norsk Antirustforening-sentre, og er representert i stort sett alle landsdeler.
– Vår interesse ligger i å bistå bilimportører og bilforhandlere i forhold til å legge til rette for garanti- og innkallingssystemer slik at de skal kunne gjøre jobben sin på best mulig måte. Vi har ingen økonomisk interesse, men vi er et kompetansesenter som kan hjelpe importører og forhandlere med å ta riktige beslutninger, utdyper Magne.
Forebygger rust
Når man blir forhandler av Drop Off, får man som importør flere stordriftsfordeler som blant annet går på innkjøp, markedsmateriell, markedsføring og annonsering. Magne fremholder at man hele tiden jobber tett med produsentene i forhold til videreutvikling og kontinuerlig forbedring av produktene.
Enger & Hedlund har produkter som behandler hele bilen – fra lakkbeskyttelse utenpå til understells- og antirustbehandling med produktene Mercasol og Noxudol. Ifølge Magne er det veldig mange som ikke er klare over at understellsbehandling er en viktig forebyggende behandling mot rust, og Enger & Hedlund jobber mye med å øke bevisstheten rundt akkurat dette.
– Det er mange bruktimporterte biler som ikke er behandlet før de kommer til Norge. Mange tenker nok at den bilen de kjøpte for tre år siden, som er importert fra Belgia eller Tyskland er like god som fra en norsk importør. Det er den helt sikkert, men den har ikke fått den viktige understellsbehandlingen, forklarer Magne.
Det norske klimaet er værhardt og spesielt utsatt for salt, og en rapport fra Statens Vegvesen bekrefter at det saltes hele 10,8 tonn per kilometer på norske riksveier, noe som gjør norske biler ekstra sårbare for korrosjonsskader.
– Vår påstand er derfor at alle biler som kommer til Norge bør understellsbehandles når de er nye, for å hindre tidlig korrodering. Man kan aldri hindre rust helt, men man kan bremse det. Samtidig er bærekraft og miljø viktige begrep i dag, og ved å bevare og ta vare på bilen sin holder den lengre og kan gå lengre på veiene. Det er det mye bærekraft i, konstaterer Magne med et smil.
Store ambisjoner med flere satsingsområder
Enger & Hedlund har også produkter som kan brukes på andre områder enn bil. Selv om fokuset primært har vært på produkter til bilmarkedet, utelukker ikke Magne at de vil satse enda større på andre bransjer som offshore, næring, landbruk og flyindustri i fremtiden.
Den primære fremtidsambisjonen til Enger & Hedlund er derimot å fortsatt være den foretrukne partneren til alle norske importører gjennom samarbeidspartnerne Axess Logistics og Norsk Biltransport – samtidig som de med tiden ønsker å utvide satsningsområdene sine.
– Vi har antennene ute, men vi ønsker å skynde oss sakte og bygger heller en god struktur som gjør at vi er rigget for å kunne håndtere større volum for å kunne yte servicen som kreves mot næring, påpeker Magne Fossum avslutningsvis.