Her på Hotel Wassilioff i Stavern, sitter historien i veggene til det prydelige bygget fra 1844. Hotelldirektør og gründer Morten Christensen, tar godt imot Bransjemagasinets utsendte. Vel innenfor dørene, reiser vi 150 år tilbake i tid. Medaljongtapet, kandelabre, sofaer i fløyel – og stivpyntede pikkoloer som svinser opp og ned med gjestenes bagasje, underbygger hotellkjedens image om en ærverdig hotellopplevelse helt utenom det vanlige.
– Vi skal prøve å gjenskape den ærverdige gammeldagse hotellopplevelsen, fra da det var stas å bo på hotell. I dag skal alt være så minimalistisk og strømlinjeforma, men vi ønsker å være det motsatte, forteller Christensen om konseptet.
Ingen tilfeldighet
Med en solid hotellutdannelse fra Cornell University i New York og Brüssel i bunn, jobbet Christensen i ti år som økonomidirektør hos First Hotel Scandinavia på Aker Brygge. Der hadde han det store ansvaret med å styre økonomien til 50 hoteller rundt omkring i Skandinavia.
– Så det er ingen tilfeldighet at det ble hotell, men mer tilfeldig at det ble en egen kjede, smiler hotelldirektøren.
Han forteller om reisen fra fasjonable Frogner til hjemtrakten Stavern, etter at han kom over et hotell til salgs. Hotellet som i dag går under navnet Hotel Wassilioff.
– Jeg satset alt på å kjøpe dette i 2012, og overtok nøklene 1. juni samme år. Jeg rustet opp hotellet og blåste nytt liv i det. Etter tre år ble jeg gasellebedrift, og det var veldig stas!
Selskapshotellene til hotellkjeden Unike Hoteller AS, teller i dag syv hoteller; Grand Hotel Åsgårdstrand, Seljord Hotel Telemark, Midtåsen Sandefjord, Hotel Kong Carl Sandefjord, Grand Hotel Arendal, Arendal Herregård – og Hotel Wassilioff Stavern.
– Jeg ser stadig etter nye hoteller. Vi kom inn i Arendal for to måneder siden, og to hoteller skal være ferdig til 17. mai, sier den driftige hotellgründeren, som har et imponerende talent for hotelldrift.
For noen år siden ble Christiansen oppringt av en hotelleier som eide et stort hotell, der driften ikke gikk som ønsket. Christensen ble spurt om han ville overta, og kjøpte seg inn som deleier. Etter to år ble det hotellet også en gasellebedrift.
– Det føles ærverdig og stas å få muligheten til dette, sier den ydmyke hotelldirektøren.
Et gjennomført konsept
Med sine sju hoteller, ønsker Unike Hoteller å være en storstue for folk flest som har noe å feire eller noen å minnes. Samtlige hoteller har nemlig selskapslokaler for både store og små lag, med egne selskapsmenyer.
– Vi dekker alltid på med hvite duker, tøyservietter, sølvlysestaker og alt som er litt gammeldags. Mange hoteller i dag er så minimalistiske, men vi går motsatt vei. Vi skal være tro mot vårt konsept; vi skal være en motvekt til de andre store hotellkjedene, fastslår Christensen.
Gjesteopplevelsen i fokus
Mange vil kanskje plassere den lille hotellkjeden i nisjekategorien, hvilket stemmer godt. Og Christensen er stolt over å skille seg ut i den stadig voksende mengden av hoteller som fjerner «det lille ekstra» for å spare penger. Hos Unike Hoteller får du i stedet maksimalisme og masse valuta for pengene.
– På badet er det alltid små hotellsåper med kremer og sjampoer, og vi ønsker å fylle minibarer – ikke ta dem vekk som alle andre. Gjesteopplevelsen er alltid i fokus hos oss, uavhengig av om vi tjener på det eller ikke. Det er kundens totalopplevelse som vi tjener på, sier han og fortsetter:
– Vi gjorde dette først og fremst fordi vi syntes det var så forferdelig spennende – og fordi vi hadde tro på det! Vi så etter hvert at dette var et etterspurt produkt og at mange faktisk vil ha det lille ekstra i hverdagen.
Alt som er og en gang var forbundet med en hotellopplevelse før i tiden, kan du finne hos Unike Hoteller. Morgenkåper, tøfler, satengsengesett, luksuriøse frottéhåndklær, fløyel og pynteputer, er gjennomtenkte detaljer som er med på å skjemme deg bort under ditt hotellbesøk.
– Vi skal fylle hotellopplevelsen med historie og spennende ting. Når du går rundt i gangene skal du få masse informasjon som du kan se og høre. Du skal bli inspirert av et hotellopphold hos oss, sier hotelldirektøren varmt.
Telefon: 91 72 82 43
Hotel Wassilioff
Telefon: +47 33 11 36 00
Grand Hotel Åsgårdstrand
Telefon: +47 33 02 07 40
Grand Hotel Arendal
Telefon: +47 37 00 07 20
Arendal Herregaard Spa & Resort
Telefon: +47 37 06 08 30
Hotel Kong Carl
Telefon: +47 33 46 31 17
Midtåsen
Telefon: +47 917 28 243
Seljord Hotel
Telefon: +47 350 64 000