Når oljefyringstida snart går mot sin slutt er det mange som bør se over hvilke fyringsmuligheter man har når gradestokken kryper nedover. Vi har snakket med rørlegger- og ingeniørbedriften Mithassel AS på Tåsen i Oslo, om fremtidens fyringsmuligheter og hvordan tiden har forandret seg.
Anbefaler gulvvarme
I oppstartsåret 1963, så det hele temmelig annerledes ut i forhold til i 2019. Da bestefaren til Anders; Andreas Mithassel, startet firmaet, drev de hovedsakelig med oljefyringsanlegg. I dag er mulighetene mange, og miljømessige hensyn må tas.
Mithassel AS tar på seg installasjon og service av alle varmeløsninger, men det går mest i varmepumper og gulvvarme.
– Gulvvarme er helt klart det beste, utbryter Mithassel med et smil, mens han peker mot gulvet, som holder en behagelig temperatur. Eller om man benytter eksisterende radiator i anlegg. Det er helt klart den beste varmen du kan få – og den er helt vannbåren. Men om du har nylagte gulv og ikke har tenkt til å rive alle gulv, så bør du tenke på andre løsninger, sier han.
Flere gode løsninger
Da kan en varmepumpe være løsningen, selv om det alene ikke alltid er nok. Billigere alternativer som el, kan være en god løsning for mange – spesielt siden installering av varmepumpe er en dyr affære.
– Varmepumper klarer ikke å nå de temperaturene som et oljefyringsanlegg kan gi, da er det mulig å øke eller du må legge gulvvarme.
– Er det 20 minusgrader ute er det ikke alltid at varmepumpa klarer å gi nok, så du må ha noe strømfyring i tillegg og en varmekolbe som varmer vannet ved siden av, legger Pål Nyjordet til.
Full fart
Nyjordet vet hva han snakker om etter 36 år i firmaet. Han gikk selv i lære hos daglig leder den gang, Anders R.
Mithassel, og er firmaet trofast selv den dag i dag, som medeier i Mithassel AS. Foruten å være utdannet rørlegger, har Nyjordet hovedansvaret for kundebehandling og oppfølging av arbeidsstokken på totalt seks mann.
– Og jeg har vært her siden 2008. Jeg tok svenneprøven og gikk i lære, tok mesterbrev etter det og tok over bedriften etter faren min, forteller Anders Mithassel.
Pål Nyjordet sier at han synes det er spesielt morsomt at de har kunder som har benyttet dem gjennom hele sitt liv, og som nå er godt over pensjonsalder.
– Vi har egentlig vært litt bortskjemte og nesten hatt for mye å drive med i mange år, smiler han.
Han forteller at de har like deler profesjonelle og private kunder, og at det har vært ekstra trykk på totalrenoveringer av bad i Oslo.
Designbevisste kunder
Ofte rykker de ut på oppdrag der gamle bygårder må rustes opp og oppgraderes. Mithassel og hans mannskap, møter som oftest bevisste kunder som vet hva de vil ha på badet sitt.
– Det er nesten umulig å holde tritt med alt som skjer, avslører Nyjordet.
– Det har endra seg fra at rørleggeren kommer med utstyret, til at kunden har dette sjøl. Kunden er mye friere til å velge hva han vil kjøpe, og det gjør at vi må tenke litt annerledes, fortsetter han og utdyper at dette ikke nødvendigvis er en ulempe.
Mithassel er helt enig:
– For 20 år siden var en servantkran en servantkran, og en kjøkkenkran var en kjøkkenkran. Før hadde ikke folk mer krav enn at det skulle komme varmt og kaldt vann, og vi kunne selge dem enkle løsninger. Men vi ser at design har økt enormt de siste årene.
For kunden kan et slikt valg derimot innebære en viss usikkerhet. Har du selv produktet som skal installeres, så er det du selv som må ta regninga om noe skjer.
– Det vi leverer står vi inne for, og står for reklamasjonen om det skulle skje noe.
Gjennom hovedleverandøren Rørkjøp, kan kunden se utvalget og handle over nett – gjennom Mithassel AS.
– Det er veldig bra rutiner via Rørkjøp, lagerførte dager får man levert på døra dagen etter. Og prisene har redusert seg til kundenes fordel, sier Nyjordet.
– Netthandel har blitt en helt ny hverdag for oss, istemmer Mithassel.
Dagens teknologi åpner også opp for lettvinte løsninger som forenkler dagen for mange bedrifter. Bestilling av varer og reservedeler, er tross alt blitt en langt større del av Mithassel AS’ hverdag enn tidligere.
– Det blir mange reservedeler, så vi prøver å få kunden til å ta bilder og sende oss. Det er en kostnadsbesparende tjeneste for kunden, som vi da slipper å dra ut til.
– Vi prøver på alle mulige måter å sette kunden i fokus, slik at han/henne føler seg ivaretatt, ikke minst når det gjelder det økonomiske.