– Min farfar startet i 1940 og så tok mine foreldre over etter hvert. Da vi satset på kjøkken falt valget på Huseby som en av de aktuelle leverandørene, sier Tonje Østerby Bruem.
Butikken startet i Lommedalen før den flyttet til Sandvika i 2000.
– Vi er mer synlig her, men vi opplever også at folk som er ute etter kjøkken vil komme dit kjøkkenbutikken er, smiler hun fra den 72 kvadrat storebutikken i Aamodtgården i Sandvika sentrum.
– Bytte kjøkken etter 35 år
Østerby Kjøkkenstudio har allerede over 30 års erfaring med å selge Huseby-kjøkken og Tonje forteller at hun er svært komfortabel med å selge den norskproduserte kjøkkenleverandøren.
– Det er rett og slett fordi det er så bra kvalitet, spesielt i skrogene. Det er en kvalitet som kunden ikke ser i første omgang, men som igjen gjør at kjøkkenet varer i mange år, sier hun.
Å bytte dører på et 35 år gammelt kjøkken fra Huseby er problemfritt, ifølge Tonje, da de fremdeles har fronter som passer de eldre og tradisjonelle modellene. Husebys kjøkkenfabrikk holder til i Våle i Vestfold – en knapp time unna butikken i Sandvika, og daglig leder forteller at om det er feil eller mangler ved en kjøkkenlevering, så er varene som regel ettersendt på kort tid.
– Og så er det norsk, da, ler Tonje.
Beis for unik karakter
Husebys kjøkkenmodeller varierer fra moderne til tradisjonell. Tonje forteller at trenden blant kunder er at man nå går bort fra nye profiler og mer over på slette flater, gjerne i mørke farger som sort, mørkebrun og mørkegrå.
– Huseby bruker beis som trekker ned i treverket og fremstiller de flotte teksturene på en helt annen måte, sier hun.
Huseby tilbyr også nye skrog til sine kjøkkenmodeller.
– Før ble det brukt vanlig naturbøk i kjøkkenskuffene, mens nå er de nye skrogene litt lysere, men fremdeles med treinnredning, som er Husebys varemerke, smiler hun.
Naturlig kundeforhold
Butikken i Sandvika har kun to ansatte,som ikke jobber på provisjon, men har beholdt den gammeldagse kundeservicen som gjør at mange kunder ennå foretrekker mindre butikker i forhold til store senter og kjeder.
– Vi vil gjerne at kundeforholdet skal falle seg litt naturlig – vi skal ikke stå oppå en kunde, og jeg tror også at kunden føler seg godt ivaretatt når de kommer inn her, sier Tonje.
Tilbakemeldinger fra kunder kommer også gjerne i forhold til pakkeløsningen som Østerby Kjøkkenstudio kan tilby gjennom samarbeidspartnerne.
– Rørlegger, elektriker og montører koordinerer sammen og kan være behjelpelig med både gulvlegging, reparere vegger og montering. Det fungerer slik at snekkeren kan kalle inn rørleggeren som kommer i løpet av dagen. Da slipper kunden å styre med noe av det selv, sier hun.
– Kundenes tilbakemelding er at de føler seg veldig trygge på denne løsningen og at de kan komme hit om det er noe.
Trygt å være mindre
Tonje forteller at de ikke foreløpig er ute etter flere ansatte, men at de muligens vil være ute etter å utvide teamet om de flytter butikken fra Sandvika sentrum.
– Nå er Sandvika i utvikling og med tiden vil vi nok flytte butikken et annet sted og kanskje utvide litt.
Hun understreker at de ikke har planer om store utvidelser.
– Jeg synes det er veldig hyggelig å ikke være så stor – jeg kjenner litt på det at vi får utstilt det vi trenger å stille ut og kundene føler seg trygge på å ikke være på et for stort sted. Jeg tror de synes det er hyggelig å komme hit, sier hun.
Dessverre er det en bakside med Huseby-kjøkken som Tonje ikke kan holde skjul på.
– Ulempen med at Huseby varer så lenge, er jo at det ikke er så kjapt gjensalg, ler Tonje.
– Men de sprer det jo til andre da, så de kjøper, smiler hun.