Leketøystrendene skifter fortere i dag enn noen gang, og barn setter høyere krav til lekene sine enn de gjorde før. Da gjelder det å ha en leketøysleverandør som har full oversikt over trendene.
Møt Fritz Hansen AS - leketøysimportøren med over 70 år på nakken. Det var daglig leder Eirik André Hansens bestefar som startet det hele i 1946, da han solgte det han kom over etter krigen.
– Først på starten av 70-tallet da min far, Tore Hansen, kom inn i firmaet, fokuserte de nærmest utelukkende på import av leketøy fra Øst-Tyskland og Øst-Europa, forteller tredje generasjon i familiebedriften, Eirik André.
Et marked i stadig endring
I dag er Fritz Hansen en landsdekkende totalleverandør av leker til bokhandlere og leketøysforretninger. Grunnen til at de har overlevd i en bransje som er i stadig endring, er nettopp den store viljen til å følge med på hva som skjer i leketøysmarkedet. Leketøysproduksjonen nærmest eksploderte i Kina på 70- og 80-tallet, og erstattet raskt Øst-Europa med billigere og bedre varer.
– I veldig mange år jobbet vi med såkalte «anonyme leker», som dukker, biler og sprettballer. Det vi etter hvert spesialiserte oss på på 90-tallet og 2000-tallet, var såkalte «pocketmoney»-leker, altså småvarer. Lommepenger-sortiment for barn som butikkene gjerne har ved disken og som de kan ha en god fortjeneste på.
Småvarer selger de fortsatt mye av til butikker landet rundt, men storsatsingen er produktserier som er populære her og nå. Noen produktserier er de helt alene om å importere til Norge, og de jobber målrettet mot hva som fenger og opptar barn i dag. Trendspaning, tv-annonserte produkter, og det faktum at Fritz Hansen har et stort og bredt sortiment der man som butikk kan velge å kjøpe mindre volum for å unngå å sitte igjen med et overskudd av varer, er en trygghet du som kunde får når du bestiller varer fra Fritz Hansen.
– Som alle andre ting i markedet går ting fort. Fortere enn før. Nå, så bombarderes barn og voksne med inntrykk mye raskere, sånn at du får en topp på et produkt som detter ned igjen mye raskere enn før. Det gjør det vanskeligere for både butikkene og for leverandørene, for vi kan ikke satse på alt. Det gjelder å finne produkter som fenger større barn, gjerne DIY-produkter; noe annet enn den vanlige tegneblokken - noe litt mer avansert.
– Vi er en leverandør som kan være ganske komplett for en butikk som ønsker en leketøyavdeling eller har en leketøysbutikk, sier Eirik André med et bekreftende smil.
Her lister leketøysspesialisten et knippe av årets store leketøynyheter hos Fritz Hansen:
Magic Tracks
En bilbane som barna bygger helt selv - enten etter medfølgende instruksjonsbok eller etter fantasien. Bilbanen er veldig fleksibel, og lyser dessuten i mørket. I sortimentet finnes en rekke tilbehør og kule biler i forskjellige farger.
Bubbleezz
Søte, myke figurer som kan klemmes på, der hver figur har sin egen personlighet. Inne i de små figurene gjemmer det seg en liten overraskelse, som sier mer om hver enkelt figur og dens personlighet.
Elasti Plasti
Se for deg et slim som kan strekkes så langt at det kan brukes som et hoppetau. Elasti Plasti er det nye store på slimefronten, rett og slett fordi man nærmest kan gjøre hva som helst med den elastiske massen. Slimet kan strekke seg hele 100 ganger sin størrelse, tørker ikke ut eller setter flekker på møbler og tøy. Det sistnevnte gjør slimet til en foretrukken leke også for foreldre.
GoGoPo
Innen segmentet «pocketmoney»-leker har produktserien GoGoPo dukket opp på markedet og satt sin glans på små duppeditter som nøkkelringer, penner, armbånd og slim – i fortryllende fine farger. Produktserien henvender seg først og fremst til jenter i skolealder.
Pokemon
Kanskje det mest seiglivede leketøymerket på markedet. Pokemons popularitet avtar aldri, og inviterer til lek og moro for store som små barn, i form av samlekort, figurer, nøkkelringer og andre gøyale effekter.
Hugg’ems
Kosedyrene fra kvalitetsmerket Keel Toys, finnes i åtte søte varianter og ulike størrelser. Kosedyrenes store popularitet ligger i at de har «tunge» poter og dermed kan henge over skulderen som et ekte dyr!
Tar sikkerhet alvorlig
– En av styrkene våre er at vi har et sortiment som lever, fordi det er en veldig nyhetsdreven bransje, utdyper Eirik André om varesortimentet.
Salgsapparatet til Fritz Hansen er dyktige folk som kan leketøysmarkedet godt etter å ha vært i bransjen i veldig mange år. De besøker stadig vekk messer og samarbeidspartnere, samtidig som de tar sikkerhet svært alvorlig. De har egne agenter som foretar tester og tar stikkprøver ved fabrikkene, slik at de kan være helt sikre på at lekene oppfyller europeiske sikkerhetskrav.
– Ingen varer slipper gjennom nåløyet her hos oss før vi har fått fremlagt papirer på at de er innenfor norske og europeiske krav, forsikrer han.
Et sortiment som tiltrekker seg kunder
Er du interessert i å fylle lekebutikken din med leker som virkelig fenger dagens barn, så er det lekende lett å registrere seg som kunde på Fritz Hansens hjemmeside. Du kan selvfølgelig også ringe til dem eller besøke deres lager og kontor i Bergen – eller ta en tur innom deres showroom i Sandefjord for å se sortimentet med egne øyne. Som blivende eller eksisterende kunde hos Fritz Hansen blir du alltid godt ivaretatt.
– Vi kan sende varer til stort sett hele landet på veldig kort tid, og ordrene går ut dagen etter. Vi har et godt sortiment som kan tiltrekkes av mange kundegrupper, og vi kan raskt fange opp nye ting som skjer. Fokuset vårt er å ha et sortiment som butikkene kan tjene penger på og som tiltrekker seg kunder, avslutter Eirik André.