Jensen & Scheele Bil kunne feire 30 år i fjor, og er for mange haldensere en foretrukken leverandør av Volvo-biler. Samtidig er den høyt elskede Volvo-forhandleren en noe annerledes aktør på markedet.
– Jensen & Scheele har alltid vært litt annerledes. De som startet det; Arne-Henning Scheele og Roger Jensen, gikk fra ingenting til en omsetning på 528 millioner, så i dag er det en ganske stor butikk med 61 ansatte, forteller daglig leder Christian Lynne innledningsvis.
Størst i Halden
For tre år siden ble Jensen & Scheele Bil kjøpt opp av Bilia, og i dag er de den tredje største Volvo-forhandleren i hele Bilia-kjeden.
– Med en markedsandel på 36 prosent, er vi størst i Halden. Vi solgte 800 brukte biler og 528 nye biler i fjor, og siden vi hadde et mål på 230, så overstiger vi alt vi får av mål fra importøren. Ser vi på konkurrentene våre er det ikke mange som klarer å passere 400 biler her i området, og det tror vi er på grunn av den gode kundeservicen vi gir, konstaterer Christian med et smil.
For Jensen & Scheele er det nemlig kundeservice som er fundamentet for det gode salget, og den store populariteten her i Halden.
– Vi kan egentlig si at det ikke er så mange som gjør det vi gjør i bransjen. Vi har hente- og bringetjeneste, og nødtelefon på søndager, så vi er på pletten hele tiden – uansett hva det er! Er det noen som har punktert på Gol, så prøver vi å kjøre opp dit og hente den bilen, slik at Bilia Gol slipper å ta den. Det er noe som skiller oss ut fra de aller fleste, fremholder Christian.
Med rundt 25 splitter nye bilmerker i Norge bare i år, er det ikke bare-bare å velge bil i dag. Men kjenner du bilforhandleren din og vet at det er trygt å handle der, så er det god nok grunn for mange å velge Volvo og Jensen & Scheele Bil.
– Jensen & Scheele Bil er en suksessfull historie fra starten og helt frem til nå, og det er egentlig takket være de to herremennene som startet det og som fortsatt jobber her, selv om de har solgt seg ut, smiler Christian.
En kjempesuksess
På nybilfronten til Volvo har Jensen & Scheele Bil gleden av å presentere nye C40 – en tøff og robust elbil som er bygget på samme lest som XC40, nå som en kupéversjon med lengre rekkevidde.
– Den har vært en kjempesuksess, og det er bestselgeren vår per nå. Men den er også den nyeste og ferskeste vi har, så det blir ofte til at den får et løft i starten, forteller Christian.
Noe som også er helt nytt og samtidig helt unikt med Volvos nye elbilmodeller, er at bilene er tilgjengelig på alle salgsplattformer, enten du vil kjøpe den på nettet eller abonnere på den. De smarte abonnementsløsningene gjør at du kan velge å ha bilen en kort eller lang stund, og levere den inn igjen dersom bilen ikke var noe for deg.
– Abonnementsløsninger blir nok fremtiden, og vi ser at Toyota også har begynt med det nå. Vi har også forsikring inkludert, så uansett om du kjøper bilen, leaser den eller abonnerer på den, så er det fast i tilbudet for en komplett bil!
Sikkerhet i høysetet
For bilføreren som setter sikkerhet i høysetet, kan Christian garantere at du får en sikker og trygg bil om du velger Volvo. Sikkerhet har nemlig alltid vært Volvos største fortrinn, og med nåtidens store utvalg i sikkerhetsutstyr kan Volvoføreren føle seg sikrere enn noensinne på veiene.
– Sikkerhet er det Volvo setter høyest uansett hva, og så bygger de bilene rundt det. Per nå er C40 og XC40 de aller sikreste bilene vi har. Supre kjøreegenskaper er bra det, men da må sikkerheten være på plass først, konkluderer Christian.
Videre gleder Christian seg til den hittil største Volvomodellen; flaggskipet XC90, kommer som elbil med lansering til høsten og levering mot slutten av neste år.
– Den er mer forberedt for autonom kjøring, så da går vi ett steg videre, smiler han.
Som daglig leder er Christian opptatt av at Jensen & Scheele Bil alltid skal tilby den beste kundeservicen som overhodet mulig. For å være best mulig rustet for alle slags kundescenarioer, kjører de derfor faste internkurs for sine selgere, der de blir drillet i alt fra enkle ting som å huske å smile, til mer avanserte problemstillinger.
– Det dukker stadig opp nye problemer som må løses og som vi ikke alltid vet svaret på, så derfor kjører vi et kurs kvartalsvis. Vi trener også på å smile og si hei, for vi mener at hvis ikke vi klarer å si hei til hverandre eller smile, så klarer vi ikke å gjøre det mot kunden heller, avslutter Christian.