Bilpleiekongen AS ble etablert i 2013, og har hele tiden hatt et bevisst fokus på å lære folk til å ta vare på bilen sin, i form av instruksjonsvideoer og informative temakurs. Etter at Frank Wirum overtok driften av bilpleiebedriften i 2020, fikk både logoen og markedsføringskonseptet en stor overhaling, og nå har kundene fått lov til å være de riktige kongene hos Bilpleiekongen på Borgeskogen i Stokke.
Helt konge
– Det tidligere markedsføringskonseptet gikk ut på at vi selv markedsførte oss som en konge, men det finnes ikke bare én konge, men mange konger – for de riktige kongene er kundene våre, understreker Frank med et stort smil.
Markedsstrategien til Bilpleiekongen skiller seg tydelig ut fra andre aktører i bransjen. Med kunden i kongestolen, har de utformet en helhetlig strategi som går ut på å inspirere kundene sine til å ta vare på bilen sin, ved å ikke bare tilby salg av gode og effektive bilpleieprodukter, men også sosiale arrangementer og opplæringskurs. Til Borgeskogen samles det nå folk for å prate bil og drikke kaffe, gjennom konseptet «Cars & Coffee», som de anordner en gang i måneden. Og nylig holdt Bilpleie Norge et kurs for en fullsatt bilpark med over 150 biler.
– Vi pleier å si at vi er eksperter på norske og nordiske forhold, for det er jo litt spesielle forhold her oppe kontra nedover i Europa. Derfor har vi laget en strategi, der garasjen som vi sitter i nå brukes til å utarbeide presentasjoner, videoer og innhold til livesendinger og kurs, forklarer Frank.
Enkel og oversiktlig nettside
På Borgeskogen har Bilpleiekongen både kontorlokale, lager og garasje, og i 2021 lanserte de en helt ny netthandelsløsning som en stor og viktig del av den nye markedsstrategien.
– Nettbutikken underbygger konseptet vårt, og er veldig bransjespesifikk. Vi har utviklet netthandelsløsningen selv, og den videreutvikles hele veien i forhold til hva vi synes er fornuftig med tanke på strategi.
Nettsideløsningen til Bilpleiekongen er både enkel og oversiktlig, og nå er det dessuten blitt enda enklere å navigere seg frem til akkurat hva man er ute etter.
– Vi mener vi har Norges beste nettrelaterte salgs- og innholdskanal for de som er interesserte i å ta vare på bilen sin, og vi har b2b og løsninger som er utviklet spesielt for bilpleiebransjen, fremholder Frank.
Bilpleiekongens mange varemerker er nøye utvalgt og kvalitetssikret, og det store utvalget blir hele tiden evaluert slik at kunden alltid har det beste å velge mellom.
– Vi har Norges største og bredeste sortiment, det er det ingen tvil om! Vi prøver alltid å finne de rette produktene i forhold til vårt konsept og hva vi mener er attraktivt for kunden, og vi er ikke redde for å prøve nye ting for å sette kunden i fokus, fastslår Frank.
Stor suksess med eget varemerke
Med sine helt egne produkter under merkenavnene WashKing, PadKing og King, skiller Bilpleiekongen seg ytterligere ut i forhold til konkurrentene, med en omfattende produktutvikling og nøye testing før produktene slippes på markedet.
– Vi ønsker at et produkt skal gjøre at bilen skinner litt mer, og da sier vi ifra hva vi vil ha, får på plass en base og så videreutvikler vi produktet via testing her. Vi bruker mye tid på produktutvikling på våre egne varemerker, for vi ser ingen grunn til å bare ta et eksisterende produkt og putte vår logo på, forteller Frank.
Bilpleiekongen har dessuten forhandleravtaler, og er grossist for en del varemerker. Slik kan de også tilby direktesalg mot forhandlere.
I forhold til det grønne skiftet, ønsker Bilpleiekongen å stille sterkt med et stort fokus på miljø og bærekraft rundt sine produkter - noe som er en utfordring med tanke på de mange kjemikaliene som ofte benyttes i bilpleieproduktene.
– Vårt fokus er å prøve å sikre det bærekraftige rundt produksjon, transport, og lagring, og sørge for at de elementene er på plass. Vi har også grønne og svanemerkede produkter, og vi skal jobbe på best mulig måte når det kommer til det grønne regimet, understreker Frank.
Ser positivt på fremtiden
I 2018 mottok Bilpleiekongen en velfortjent Gasellepris, og siden den gang har de ekspandert til Sverige og snudd et par vanskelige år til en estimert økning på 40 prosent fra 2021 til 2022.
– I 2013 var det store planer og høye mål, som til slutt ble for utfordrende. I 2021 dro vi med oss bunnlinja, og nå går det bare oppover! Det har vært en tøff og slitsom jobb, men heldigvis er det 11 veldig kompetente og flinke medarbeidere her, som har vært med på å dra lasset og bidratt til å ta oss dit vi er i dag, avslutter Frank.
Når det nå er tid for vinter-bilvasken, har Bilpleiekongen rabatt på vintervask. Klikk på bildet under for tips og råd om hvordan du gjør bilen din klar for vinteren!