Bertel O. Steen Asker og Bærum var raskt ute med å innføre smitteverntiltak, og servet det norske folk med service og gode biler, på en trygg og forsvarlig måte, selv da vi sto midt oppi den verste krisen.
Daglig leder Knut Espenes har bare rukket å jobbe her ett år, men har god kontroll på det meste. Han kom inn i forhandlerdriften i en tøff tid. Bilåret 2019 ble et nedgangsår for bilforhandlere over hele Norge på grunn av få nylanseringer og lavkonjunktur.
Digitalisering
– Men det tok seg opp, og det kom nye modeller. I tillegg fikk vi på plass veldig gode bruktbil-prosesser, og vi tok i bruk det Bertel O. Steen har døpt «servicekonsept 2022», som er en mer digital kundereise og arbeidsmåte, forteller Knut innledningsvis.
Nå ble hverdagen stadig mer digital for de ansatte hos Bertel O. Steen Asker og Bærum, og arbeidsordrene ble gjort unna på nettbrett. Det nye konseptet ble evaluert, tilspisset og forbedret over tid.
– Målet for oss på Rud er å være kundens naturlige valg for kjøp av ny eller brukt bil, service, ruteskift og skadereparasjoner for våre merker. Alt på ett sted!
– Det så lyst ut på nyåret, og vi solgte bra med EQC og nye plug-ins fra Mercedes. Vi begynte også å selge godt av Peugeots kompakte e-208 – en veldig fin bil! Og så solgte vi bra med varebiler, smiler den engasjerte daglige lederen.
Nybilsalget tok seg opp under korona
De etablerte Opel etter nyttår – med store ambisjoner og verkstedpersonell på plass. Opel Ampera var en storselger inntil det var tomt for biler, og nylanseringen av e-Corsa var lovende. Det så lyst og fint ut helt til koronaen slo ned som en bombe, da ingen kunne vite utfallet av den skumle pandemi-situasjonen.
Forhandleren var rask med å innføre smitteverntiltak blant de ansatte og overfor kundene, og de totalt 70 ansatte ble delt i to grupper, der kun én gruppe fikk være på jobb om gangen. Permitteringer og en periode med halv produksjon måtte til, i tiden for de uoversiktlige første ukene med få kunder.
– Da tenkte vi «hvordan skal dette gå?» Men i påsken kom kundene plutselig tilbake! De fikk jo ikke lov til å reise noen steder, så da kom de hit isteden. Så da fikk vi heldigvis alle tilbake igjen i jobb ganske fort, forteller en tydelig lettet Knut.
Nybilsalget tok seg fort opp i løpet av påsken, og enda bedre gikk det for bruktbilsalget. Bruktbilene har tatt seg opp av flere grunner; transportbehovet er der for de fleste, og vi har på ingen måte stoppet å kjøre bil til tross for korona. Og til tross for det grønne skiftet, så kjøper folk fortsatt fossilbiler.
Potent marked for brukte biler med forbrenningsmotor
– Vi ser et bra marked for brukte familiebiler som er dieseldrevet, i tillegg til mindre varebiler og rimelige småbiler. Og vi skal vokse på bruktbil! Totalt går det ut 650 brukte biler i året, men nå ønsker vi å lukte på 1000 brukte i året, sier Knut med et smil.
Han sier med glimt i øyet at vi holder til midt i «Mercedes-land». Plug-in-biler som går på diesel bruker langt mindre drivstoff enn bensindrevne plug-in-biler og her er Mercedes GLE i en særklasse.
– I 2019 hadde vi få Plug-in modeller å tilby. Inn i 2020 fikk vi tilgang på nyeste generasjon Plug-in modeller, nye biler med god elektrisk rekkevidde etter en ny testmetode. Da begynte vi å selge den nye SUV-en GLC og GLE – en ordentlig plug-in som går 9,9 mil!
Knut poengterer at den elektriske EQC-modellen fra Mercedes har vært den viktigste, med 240 solgte biler fra at den ble lansert.
– Vi er stolt av at det er en elbil, men vi er også stolt av at det er en Mercedes. Akselerasjonen er helt ellevill, du bare måker framover! Du får enormt mye krefter, komfort og luksus for 700 000 kroner, smiler han.
– Det vil også komme andre plug-in modeller fremover, som er veldig spennende. Til året kommer i tillegg helelektriske EQA, da blir det nærmest komplett på Mercedes siden!
Nylanseringer i kø
Knut avslører at han selv kjører en Kia e-Soul. Han er godt fornøyd med kjøreopplevelsen og den store utstyrspakken som følger med, og er imponert over garantien, som han betegner som klasseledende.
Fra Peugeots side, kan Knut fortelle at det virkelig løsnet da plug-in hybriden 3008 med firehjulstrekk og 300 hestekrefter ble lansert.
– Den aller mest spennende bilen fra Peugeot lanserte vi i Norge for noen måneder siden; en litt større 2008 med samme batteripakke som 208, med nydelig design og mye plass, sier Knut, som legger til at utstillingsbilen ble revet vekk på null komma niks.
I 2021 kommer varebilen som, som rekkeviddemessig ligger langt foran tilsvarende modeller. Først ut er Peugeot e-Expert og Opel Vivaro-e med 33 mils rekkevidde og nyttelast på 1275 kilo.
Knut opplyser om at nye modeller bare vil fortsette å rulles ut i tiden som kommer. Først ut på nyåret, kommer Mokka-e.
– Når vi ikke engang kan holde på bensinutstillingsbilen av Peugeot 2008 og har stor etterspørsel etter elektriske e-2008, og så kommer Opel Mokka-e med en ungdommelig look og samme teknologi som 2008, da ser det meget lyst ut for lanseringen av Mokka-e. Vi gir gass, avslutter han.