Per Jæger har lenge gått i bresjen for bærekraftige løsninger, der han allerede i 2008 startet et firma som var tidlig ute med å selge LED-lys og dagslyspaneler med Aerogel løsninger. I 2015 ble han imidlertid oppringt av en av sine leverandører, som ville at Per skulle få det norske agenturet på Isokalk – som var et Aerogel-produkt fra Sveits.
– Da etablerte jeg Isokalk AS sammen med to andre, og har holdt på med dette siden. Jeg syntes at Isokalk var et svært spennende produkt å få presentere i Norge, og det er dessuten veldig grundig dokumentert, forteller Per Jæger, daglig leder i Isokalk AS.
Forlenger levetiden til bygningsmassen
Kalkmørtelproduktet Isokalk, har en ganske spennende forhistorie. Det hele startet med en kartlegging av alle bygg i Zürich for energiforbruk pr. m2 samt byggeår/type. Man fant da ut at om noen år ville 20% av bygningsmassen i eldre bygg kreve 60% av alt energiforbruk i Zürich, som er en by på størrelse med Oslo. Dette ble utgangspunktet for et bredt anlagt forskningsprosjekt som het "Sustainable Renovation of Historical Buildings", drevet frem av EMPA (sveitsisk versjonen av Sintef), og det viktigste funnet ble Isokalk. Fixit AG ble valgt som den industrielle partneren.
Etter fire år kom man fram til den bærekraftige løsningen Isokalk – eller Fixit 222 – som forlenger levetiden til den eksisterende eldre bygningsmassen.
Det som alle i byggebransjen er enige i når det gjelder bærekraft, er at det mest bærekraftige vi kan gjøre er å gjenbruke den eksisterende bygningsmassen, konstaterer Per, og kommer med et godt eksempel:
– Det første bygget som ble bearbeidet med Isokalk på kommersielt grunnlag, var en gammel mølle i Sveits fra 1300-tallet. Den ble gjort om til flermannsboliger. Huset hadde en veldig fuktig kjeller, så de smurte Isokalk innvendig på de fuktige kjellerveggene, og det funket perfekt!
For å teste grundigere ble Isokalk påført på de fuktige kjellerveggene til et gammelt slott, hvor resultatene ble analysert av et uavhengig institutt, som ble veldig overrasket over resultatene.
– Det man ser av energiresultater er blant annet fravær av fuktighet; etter tre år med Isokalk er den gamle veggen mye tørrere og fri fra overflødig fukt, og isolerer mye bedre, opplyser Per.
Isokalk kan brukes både inn- og utvendig, som brannskiller og himlinger, og nå har Isokalks produsent også kommet med et produkt som er spesielt beregnet til gulv.
Isolerer bedre enn forventet
Isokalk forbedrer dessuten evnen til å magasinere varme, og både isolerer, demper lyd og fyller opp hulrom. Når man har lagt Isokalk på en yttervegg, får man ifølge Per et beskyttende og hardt lag på utsiden, som er helt diffusjonsåpent og beskytter godt mot vannoppsamlinger.
– Dette er uten tvil den tryggeste og beste kalkløsningen, konkluderer han. Man får 80 prosent reduksjon av varmetap gjennom vegger, pluss at man får et redusert infiltrasjonstap; det vil si det som går mellom alle åpninger som dører og vinduer. I gamle bygg er varmetapet ofte sentrert til vegger, dører og vinduer – og med Isokalk har vi ikke fått én eneste klage på at det er isolert for dårlig – men bedre enn forventet! Det virker rett og slett usedvanlig godt, sier Per entusiastisk.
Isokalks typiske kunder er ofte langsiktige byggherrer i det offentlige, som ønsker at byggene skal leve lenge og være bærekraftige. Per forteller at han også får stadig flere henvendelser fra byantikvarer, som synes at produktet nærmest er for godt til å være sant, og som ofte krever at Isokalk skal benyttes. Per har også mange kommuner og private kunder på kundelisten – spesielt nå som strømprisene har gått opp. Og selv om Isokalk er litt dyrere enn tilsvarende løsninger, sparer kunden ofte inn på utgiftene til arbeider som man ikke trenger å gjøre dersom Isokalk benyttes.
Godt rykte
– Vi vet dessuten at det virker, og løpet av årene har vi brukt Isokalk på mange tusen kvadratmeter uten at vi har fått en eneste klage, utdyper Per.
Per har bygget opp Isokalk AS langsomt over flere år, og har opplevd en økning i antall kundehenvendelser for hvert eneste år. I år har man hatt en liten utflating, men har isteden slått rekord i antall kvadratmeter fasade ved kommende prosjekter neste år.
– Siden resultatene er så gode har det gått fra munn til munn, og jeg har også en veldig fin hjemmeside som kundene finner veien til. Også har jeg et fantastisk referanseprosjekt i Oslo; Havnekontorets hovedkontor i Skur 38, som hjelper mye. Men fremover må jeg bli mye flinkere til å markedsføre produktet, medgir Per Jæger med et lunt smil.