Nettbutikken Delespesialisten.no tilbyr et bredt utvalg av bildeler fra kjente merker og leverandører, med rask levering og konkurransedyktige priser. De betjener både private kunder og over 2000 profesjonelle bilverksteder i Norge.
Delespesialisten AS ble etablert av William Thoresen i 2013. William var ved den tiden motorsportutøver og gikk på skole i England. Takket være hans store interesse for biler ble han bevisst på de store forskjellene mellom bilmarkedet i Norge og Europa, og undersøkte nærmere om det var mulig å bygge opp en virksomhet på grunnlag av dette.
– Da jeg la motorsportkarrieren på hylla og flyttet hjem til Norge, fikk jeg med meg noen sponsorer fra motorsporten, som sammen med meg etablerte Delespesialisten AS, forteller William Thoresen, i dag daglig leder i Delespesialisten AS.
Foto: Stig Bjerke
Fra privatmarkedet til bedriftsmarkedet
Delespesialisten startet som en ren e-handelsplattform, og var med på etableringen av et stadig voksende marked, preget av en stor oppblomstring av nettbutikker som solgte bildeler til privatpersoner. Etter fire år merket William at konkurransen hadde blitt tøffere, med flere større aktører som hadde midler til å investere. Dette presset ut flere konkurrenter og fikk William til å reflektere.
– Som gründer og daglig leder i selskapet, så jeg at det ville være mer fornuftig og større muligheter ved å ta en annen kurs. Derfor begynte vi å fokusere mer på bedriftsmarkedet, hvor vi mente det var noen «hull» i markedet.
I 2018 solgte William halvparten av selskapet til konsernet Cognia. Delespesialisten og Cognia inngikk deretter et samarbeid, hvor Cognia bidro med utøkede ressurser for å ta opp satsningen på bedriftsmarkedet, samtidig som de la satsningen mot privatmarkedet mer eller mindre på hylla.
– Siden den gang har vi hatt en eksplosiv vekst. Delespesialisten AS har hatt en vekst på 1 000 prosent de siste tre årene, og vi har lykkes veldig godt med satsningen og strategien vår, konstaterer William.
Hovedkundene er bilforhandlere, bilverksteder og bilimportører. Delespesialisten har satset tungt på teknologi over mange år, kombinert med en kraftig logistikk, som reflekteres gjennom mange integrasjoner direkte mot kundene deres. Samtidig påpeker William at et utvalg i nettbutikken fortsatt er åpen for privatpersoner, selv om det nødvendigvis ikke er en del av deres strategi.
Gir kunden flere valgmuligheter
Delespesialisten har siden oppstarten utmerket seg med et ekstra bredt sortiment innenfor bildeler. De siste årene har man dessuten lykkes ekstra godt ved å tenke utradisjonelt i forhold til den tradisjonelle bildeleindustrien.
– Vi har investert mye i å bygge et unikt og skreddersydd konsept for kundene våre, samtidig som vi har bygget opp et stort varelager over tid, og vi har valgt en annen tilnærming, sier William og forklarer:
– Vi har samarbeidet med hele markedet og importørene som finnes på markedet. Dette har vi sydd inn i en kraftig, robust teknologiplattform. Enkelt forklart samarbeider vi med hverandre og selger til hverandres lager. Dette gir kunden flere valgmuligheter og en mye større bredde i sortimentet som sikrer komplette leveranser for å dekke hele reparasjonen på tvers av alle bilmerker, sier William, som understreker at kunden får bestillingen sin i én pakke selv om den består av produkter fra flere varelagre.
Delespesialisten har i dag 30 ansatte ved hovedkontoret på Barkåker, og ti ansatte fordelt på Nederland og Sverige der man har etablert seg med egen lokasjon. For å stille enda sterkere på innkjøp og logistikk, etablerte Delespesialisten i fjor et selskap med eget lagerbygg i Nederland. Etableringen av lokasjonene og tilstedeværelsen utenfor Norge, er unik i forhold til deres bransje, og William er stolt over å være en norsk aktør i utlandet.
– Vi er en norsk bedrift som vokser ut av Norge. Vi har tatt et bevisst valg ved å beholde hovedkontoret i Norge, og vi har norske eiere med norske eierinteresser. Vi er rett og slett stolte av vår «norske modell», utdyper William med et smil.
Godt rigget for videre vekst
Han er i tillegg svært stolt over deres norske bilverkstedkunder som er opptatt av kvalitet, og som ser viktigheten av en god leverandør med høy leveringspresisjon.
– Vi merker at det er mange kunder som tar kontakt med oss og er nysgjerrige på hva vi kan levere – i mye større grad enn før. Det er viktig både for oss og bilverkstedkundene våre å kutte kostnader, og vi tar veldig godt vare på de kundene vi har, sier William som legger til at de ofte reiser ut på hyggelige kundebesøk.
Delespesialisten fortsetter sin strategi for videre vekst. Med nye, store investeringer og rekrutteringer i selskapet, har Delespesialisten blitt en robust organisasjon som er godt rigget for oppskalering.
– Bedriften vår er veldig godt rigget for fremtiden og videre vekst, avslutter William Thoresen.