John Skjelvaag er riktignok helt fersk i rollen som plassjef her hos Bilia Drammen, men han har vært en del av Bilia siden 1996, og kan det meste om biler.
Bilia Drammen er en veteran blant Norges bilforhandlere, og bygningen ble nylig rustet opp etter over 40 år i tro tjeneste. Bilforhandleren har oppgjennom årene huset flere bilmerker, men nå er det BMW og Volvo som gjelder. I dag skal vi derimot konsentrere oss om Volvo og den store nyheten på elbil-fronten; nemlig den etterlengtede Volvo XC40.
– Det vi ser fra Volvo, er at de har hatt et veldig fokus på Plug-in hybridbiler siden 2016. Naturlig nok er det elbil som er det store nå som staten ønsker at alle biler skal være elektriske innen 2025, forteller John innledningsvis.
Som skapt for norske forhold
Omsider kommer Volvo endelig med sin første elektriske bil nå i høst, og XC40-modellen er klar for prøvekjøring 1. november. Den har fanget oppmerksomheten til mange med sitt kule design, og er en romslig bil med firehjulstrekk - som skapt for norske forhold på veiene.
– Interessen for bilen er ekstremt stor. Ikke bare fordi det er en elektrisk bil, men fordi det er en SUV som ikke er så stor utvendig. Det er ikke sikkert du vet det er en elbil engang når du ser den på veien, smiler John.
En prisklasse mange har råd til
– Vi er veldig glade for at det er den bilen som er den første. Det er nok ikke så mange biler som hadde slått så bra an i det norske markedet i forhold til prisklassen, fastslår han.
Med en rekkevidde på over 400 kilometer, har Volvo XC40 nok kjøtt på beina for å konkurrere med Tesla, og det til en langt lavere pris. John presiserer at dette blir en bil med tilstrekkelig rekkevidde og fleksibilitet, til en prisklasse som mange har råd til.
En annen nyhet fra Volvos side, er en såkalt mild hybrid som vil bli lansert i uke 46.
– Den har et 48 volts batteri som settes i bagasjerommet. Batteriet skal bidra til å gi en Boost til motoren, som gjør at du får et lavere forbruk. Noe som er positivt i miljøhenseende, forteller John.
Scorer høyt på kundetilfredshet
John kan avsløre at Volvo har hatt plasseringen nummer én på norsk kundebarometer. Bilia deler samme tankegang som Volvo, der kunden og kundens behov alltid står i fokus.
– Og for å skryte litt ekstra, så har Bilia kommet best ut av alle forhandlere i bilbransjen! De har satset stort på kursing og kundefokus, for fornøyde kunder er jo det eneste som gjør at kunden kommer tilbake, sier John og smiler.
Han forsikrer om at hos Bilia Drammen, blir kundene virkelig sett. Selv om henvendelsene i dag hovedsakelig kommer via nettsiden, sosiale medier, telefoner og e-post, er Bilia Drammen raske til å fange opp kunden idet han kommer inn gjennom døra.
– Tar noen seg bryet med å komme hit, skal det prioriteres fremfor telefonsamtaler. Da gjør vi en behovsanalyse og lytter til kunden i forhold til prisklasse og behov, sier John.
Personlig service
I dag finansierer folk flest nybilen sin med leasing. Vi antar at cirka 90 prosent av kundene til Bilia Drammen, velger denne finansieringsløsningen. Dersom man ønsker å finansiere bilen sin på en annen måte, er de selvsagt behjelpelige med å finne ut av hvilken finansieringsløsning som passer akkurat deg.
Det som er svært positivt med å kjøpe en Volvo hos Bilia, er at det er langt færre mellomledd ved for eksempel et verkstedbesøk. Mens det tidligere kunne være tre personer involvert fra du leverer fra deg bilen din, blir du i stedet tildelt en fast mekaniker. Ordningen heter VPS, og står for «Volvo Personlig Service». Målet med ordningen er å få enda mer fornøyde kunder.
– Vi forteller kunden når vi selger og leverer en bil, at uansett hva som skjer med bilen din, så kan vi hjelpe deg. Være seg det er nye dekk, dekkhotell, at du har knust frontruta eller fått en bulk i døra - vi kan ordne alt hos oss!
– Vi tenker at kunder i dag er mer travle enn noen gang, og derfor er det berømmelige «One Stop Shop», et hett tema hos oss. Du trenger bare å ha ett kontaktpunkt, og det er Bilia Drammen, fastslår John og smiler stort.