Hanne Fagertun er salgs- og markedsansvarlig i det nyetablerte konsernet Salten Fiskeindustri. Hun har hvitfisken i sitt hjerte, og er som hun selv uttrykker - født midt i matfatet, på Værøy.
– Jeg har jobbet på fiskebruk i flere år, og har også hatt hyre på en fiskebåt, og jeg koser meg når jeg får ta i fisken!
Fagertuns entusiasme for emnet, er smittende. Hun forteller om den markante endringen i fiskerinæringen langs hele kysten i Nordland der det er for lite foredling på landsiden i de små kystsamfunnene, som har ført til en nedgang i antall arbeidsplasser i fiskebruksnæringen.
– Det er mange steder ikke grunnlag for helårsdrift da de store volumene føres på land under vinterfisket, forteller Fagertun.
Derfor bestemte flere hoder seg for å gå sammen om en felles målsetning: å gjenreise Bodø som fiskeriby og ta opp tråden der Ragnar Schjølberg slapp i sin tid. Det hele begynte egentlig med Taste of North, som er lokalisert på Korsnes i Tysfjord. På et lunsjmøte med Sigurd Rydland som er sjef for Taste of North, og Per Ståle Lundbakk, tidligere eier av Maxmat Eiendom, lurte de på hva de kunne gjøre sammen. De fant ut at de ville gjøre noe innen hvitfiskindustrien, og det ble derfor naturlig å prøve å gjenreise Bodø som fiskeriby.
– Det er veldig viktig for både Sigurd og Per Ståle, å holde liv i disse små samfunnene, utdyper Fagertun.
Salten Fiskeindustri er enkelt forklart et konsern med tre datterselskaper. Ved fabrikken i Tysfjord; Taste of North Drift, blir det produsert lutefisk, klippfisk, og hvitfisk-produkter. Bodø Fiskemottak er relativt nyetablert, og tanken bak selskapet er å være selvforsynt med råstoff og produsere saltfisk som skal leveres til et tredje datterselskap; Nordnorsk Klippfisk Kompani.
– Nordnorsk Klippfisk Kompani vil være i drift fra 1. januar 2019, og vil drive med volumproduksjon som går til eksport av klippfisk, forklarer Fagertun.
Med tiden ønsker de å vokse til rundt 100 ansatte, og jakten på personer med riktig kompetanse og stor driv, er allerede i gang.
– Vi vil at hvitfisknæringa skal komme seg opp på lik linje som laksenæringa. Men vi trenger kompetansen.
For å promotere hvitfiskens gode kvaliteter, har innovatøren og Taste of Norths daglige leder Sigurd Rydland, kommet på en genial idé for å bedre populariteten til blant annet lutefisken.
– Sigurd mener vi skal utvikle oss og ha innovasjon. Det er vanskelig å innovere med lutefisk, men han har funnet ut at det kan være vanskelig for en stor restaurant å få jevn kvalitet på alle lutefisk-stykker. Du har loin-stykket på fisken som blir fast, mens spor-stykket blir bløtt. Da får man noen misfornøyde kunder, mens andre blir kjempefornøyd.
Tanken er den at om vi produserer loin-stykker kun av den tjukkeste delen på fisken, med fastvekt, så får alle får like store stykker og jevn kvalitet! Det garanterer fornøyde kunder - så fremt man liker lutefisk, da, smiler hun.
Det er med andre ord innovasjon som er nøkkelordet når Salten Fiskeindustri skal forbedre fiskerinæringen i nord, og etter møtet med Fagertun er vi helt overbevist om at Bodø igjen vil bli kjent som den fiskeribyen den engang var.
– Vi vil at Norges land skal få opp øynene for fisk. Vi har en visjon om å ha én nyhet i året, og gjøre det lettvint for folk å spise mer fisk, avslutter hvitfiskens talsperson, Hanne Fagertun.