Vi har tatt en prat med Stian Møller, direktør i Santa Maria Norge. Han leder arbeidet med alt som selges mot kjedene i Norge, og avslører at tacoen nå har fått en tøff utfordrer.
– Tex Mex - eller taco, er kanskje den største kategorien vi jobber med. Vi jobber med asiatisk mat, grillprodukter og krydder. Krydder har med smak å gjøre, så det er derfra vi har utviklet alle de andre kategoriene vi jobber med, forteller Møller.
– Vi satser innenfor alle våre kategorier, der noen storselgere står for store deler av salget. 80/20-regelen gjelder også for taco, smiler han.
Vi nordmenn er utrolig glad i taco. Faktisk spiser vi så mye taco at vi har den høyeste konsumeringen i hele Europa, og vi spiser dobbelt så mye taco som nabolandet Sverige.
– Veldig mange liker den smaken vi har, og forbinder vår smak med at det er sånn taco skal smake! I tillegg er vi opptatt av å ha rene produkter og et lavt saltinnhold. Vi har renovert alle våre kryddermikser og tatt vekk mye salt som vi har erstattet med andre smaker for å opprettholde den gode smaken. Og det har vi lykkes med, konstaterer Møller.
På 90-tallet var tacoen akkurat passe eksotisk for at nordmenn turte å bytte ut kjøttkakemiddagen med den meksikanske retten. Siden kjøttdeig utgjør selve basen i taco og var noe folk flest alltid hadde i kjøleskapet, valgte stadig flere husstander å prøve noe nytt. Og slik ble tacofredagen født!
– Vi ser at om våre kategorier fortsatt skal være spennende, må vi bruke andre smaker og kategorier. Vi jobber både med storselgerne og med å tilfredsstille et bredere publikum, forteller direktøren.
Derfor valgte Santa Maria å sette i gang en stor promoteringskampanje for å skape litt blest rundt deres store produktnyhet. Utstyrt med en food truck, kjørte en gjeng medarbeidere fra Santa Maria rundt i hele Norge fra sør til nord, for å gi nysgjerrige nordmenn en forsmak på det Latin-Amerikanske kjøkken.
– Food truck har vært en viktig brikke i forhold til å lansere det Latin-Amerikanske sortimentet, og vi har delt ut tusenvis av gratisprøver i hele landet. Vi har fått veldig bra mottagelse, spesielt i Nord-Norge hvor vi ikke kjørte Food truck, men hadde sykkelbud, var det veldig morsomt. Der ringte folk og løy hva angikk deres postnummer - dette fordi vi kun leverte innenfor begrensede områder, sier Møller og fortsetter:
– Serien vår «Latin-Amerikansk kjøkken», er en veldig convenient serie som du finner på Coop og Rema 1000. Den består av ulike sauser og ferdigkokt ris som er smaksatt. Det eneste du trenger å gjøre er å skjære opp noen kyllingfiléter, kanskje tilsette noen grønnsaker, og helle på sausen. Har du mikrobølgeovn setter du det inn i mikroen i to minutter, men har du ikke mikro kan du varme risen i en gryte, og så er det ferdig. Det smaker utrolig godt! Sier han med et smil.
Retten kommer i 2-porsjonspakker, og passer til alle fra det yngre paret til den travle familien, ungdommen som er alene hjemme og studenten som mangler matlagingskunnskaper. Inspirasjonen til nylanseringene kommer fra studieturer til Asia eller Amerika, der de henter inspirasjon fra restaurantmarkedet og hva som selger best hos restaurantene.
– Tidligere i år leide vi en restaurant i forbindelse med lanseringen av «Latin-Amerikansk kjøkken». I løpet av 14 dager serverte vi fire retter, og den med best tilbakemelding var en tortilla med torskeloin med teriyakisaus og en wasabimajones. Den slo ekstremt godt an, og jeg har ikke hørt ett dårlig ord om den. Det du ser i hylla i butikken, har ofte vært en suksess i restaurantmarkedet, forteller Møller, som avslutningsvis kommer med en liten oppfordring til tacoentusiastene der ute:
– Prøv og bryt mønstrene dine! Verden er full av smaker, og det er vårt sortiment også. Jeg er sikker på at du vil få en god opplevelse, forsikrer han.