– Nå er automatgir så innarbeida hos de fleste familier – og ikke minst bilbutikkene, at man knapt får kjøpt manuellgira biler. Jeg ser ingen anledning til å ta førerkort på manuell når man ser at dette er fremtiden, sier Lund og spøker om at man ikke trenger førerkort på manuellgir om man ikke er helt spesielt opptatt av å gire.
Mange lurer nok på om det er nok med ett førerkort, eller om du trenger to førerkort; ett for manuellgir og ett for automatgir, nå som manuellgir-bilene blir færre. Dette svarer kjørelærer Lund:
– Hvis du velger å ta opplæringa og oppkjøringa på automatgir, så er det per dags dato ikke lov å kjøre manuellgira. Hvis man ombestemmer seg senere, kan du ta oppkjøringa på manuellgir i ettertid. Opplæringa trenger du ikke. Du kan også ta oppkjøring i begge deler, sånn at du har mulighet til å kjøre manuell om det skulle bli aktuelt.
– Men framtida er automatgir! De finner ikke på å gå tilbake på manuellgirkasse nå som vi har fått så gode automatgirkasser på bilene, sier han.
Tomannsbedriften Norvest Trafikkskole, underviser elever på trafikalt grunnkurs og klasse B. Med eleven i fokus, møter de sine elever der de er i livet. Og for 16- og 17-åringen, betyr det som oftest på skolen. De to kjørelærerne tilrettelegger nemlig så godt de kan for at eleven ikke skal gå glipp av verdifull tid på skolen.
– Vi henter og leverer elevene på skolene i nærområdet i Ålesund og omegn, og vi møter elevenes tidskrav i dag. Elevene er absolutt i fokus hos oss, fastslår Lund.
Lund forteller at dagens elever er ivrige etter å starte så tidlig som mulig, og at de har få voksne elever ved kjøreskolen. Minoriteten av de eldre kjøreskole-elevene trenger oftest bare å omdanne utenlandsk førerkort til norsk, og han forteller at trenden i dag er at de fleste kjører opp omtrent på 18 års-dagen sin. Men unge førere til tross, Lund skryter stort av sine elever og kunnskapene de har fått med seg på veien.
– Elevene i dag er betraktelig flinkere når de kommer ut på veien etter dagens opplæring, i forhold til tidligere. Det er tenkende og erfarne elever som kommer ut.
Lund poengterer at det alltid finnes dem som synes det er tøft å kjøre fort, og som ikke tar hensyn til seg selv og andre i trafikken. Heldigvis er slike elever i mindretall.
– Med all automatikk i bilene i dag trenger bilførerne å være flinkere. Når vi jobber med sikkerhetskurs på bane og vei, lærer vi ut som hovedtema hvordan med kan jobbe med begrensningene til seg selv og kjøretøyet, og hva som skjer når man mister veigrepet.
Kjøreskolene i dag er blitt mange – også i Ålesund. Når vi spør Lund om hvorfor førerkort-sugne skal velge akkurat Norvest Trafikkskole, svarer han uten å tvile:
– Den som vil ha en god opplæring som er tilrettelagt for seg, og personlig oppfølging med en effektiv opplæring med gode resultat skal velge oss. Vi prøver å være en moderne skole med moderne hjelpemidler, og er alltid godt oppdatert på kursing, nye teknikker og metoder.
Lund og kollegaen har nesten fulle ordrebøker til enhver tid, og de vurderer derfor å utvide om den rette læreren skulle dukke opp.
– Behovet for førerkort og kjøreskoler vil alltid finnes der. Selvkjørende biler er nok veldig langt fremme i tid, ler kjørelæreren.