Det store miljøfokuset vi har i dag, står i sterk kontrast til hvordan folk flest tenkte for bare noen få år tilbake. I 2022 er sirkulærøkonomi og bærekraft to viktige og velkjente begrep, og bevisstheten rundt gjenbruk er stadig økende.
For Jean René Skjelbreds del, startet bevisstheten rundt miljø og gjenbruk med at hans far Tommy Paulsen skulle kaste avfall på et deponi for rundt 14 år siden. Den gang var kulturen for avfallshåndtering en helt annen, og Tommy ble forferdet over å se den store mengden av tilsynelatende nye hvitevarer på avfallsdeponiet.
– De som jobbet der sa at det var en daglig rutine å få inn «gode» varer, som havnet der bare fordi de var i feil farge. Det var da pappa så mulighetene. Jeg gikk fortsatt på videregående, men da jeg var ferdig på videregående gikk det et halvt år før vi kjørte på med Norsk Ombruk, forteller Jean René om hvordan det hele startet.
Suksess med egenutviklet datasystem
Norsk Ombruks aller første samarbeidspartner ble Elkjøp, og som en liten bedrift med kun tre ansatte, ble det mye hard jobbing og lange dager i oppstartsfasen.
– I starten jobbet vi alt fra 12 til 16 timer om dagen. Det var en opplevelse som det er gøy å tenke tilbake på. Vi fikk det jo til, men det vanskeligste var å forstå hele prosessen; hvordan skal vi hente varer, hvordan skal vi reparere varer og hvordan skal vi vaske de? Men vi fant rutiner på det med en gang, og vi begynte ganske tidlig å tenke ut hvordan vi kunne kontrollere det. Siden vi startet i 2013 og frem til 2017, fantes det ingen krav på hvordan hvitevarer skulle bli kontrollert, og hvor mye som ble tatt ut av systemet, forklarer Jean René.
Derfor satte de i gang med å lage sitt helt egne datasystem med en oversikt over alle produkter. De satte et eget serienummer på alle produktene de hentet, og tastet inn type, merke og produktets serienummer for å ha full kontroll – ikke minst for kundens del dersom de trengte en reservedel etter et års tid.
– Folk syntes vi kastet penger ut av vinduet istedenfor å fokusere på produksjonen og alt annet, men vi gjorde det fordi vi ønsket å dokumentere til Elkjøp at vi faktisk hentet så og så mange varer. Og den første rapporten vi sendte kunne vi ikke fått nok ros for, smiler Jean René.
Står sterke på erfaring
Det tok fort helt av for nystartede Norsk Ombruk, og de kunne snart åpne sin egen butikk i Sandefjord – i en liten, men svært velbesøkt garasje. Etter hvert ble de flere medarbeidere, og flyttet til Horten. Der stiftet de bekjentskap med flere nye samarbeidspartnere, solgte produkter til andre butikker som solgte brukte hvitevarer, og inngikk samarbeid med b2b-kunder.
– Og så ble vi enda større og flyttet til Hoff. De første årene gikk det veldig fort oppover og vi fikk flere og flere samarbeid med Elkjøp. Plutselig begynte folk endelig å se viktigheten av datasystemet vårt, og hvordan vi registrerer. Vi var også med på å lage rutiner for hvordan andre bedrifter skulle reparere produktene sine. Vi mener at vi i dag står sterke på erfaring, siden vi har gode systemer og god kommunikasjon i alle ledd, fastslår Jean René.
I 2017 flyttet de på seg igjen, denne gangen til Stokke. Med mange produkter på lager, var tanken at Norsk Ombruk skulle åpne en outlet-butikk i Sandefjord som skulle holde åpent i tre måneder, men den endte opp med å være der i fire år!
– Vi fikk så mye positiv feedback fra kunder, og folk så nytte av å handle i butikken vår. Vi merket at folk syntes det var gøy å handle brukt; det var i tiden, det var miljøvennlig og man gjorde noe for samfunnet ved å kjøpe det produktet. Men vi valgte etter hvert å gå over til nettbutikk, da vi så at vi ikke traff alle kundene som vi ville treffe med butikken vår. Det har vi løst nå med nettbutikken, og vi har et samarbeid med Bring som har funket utrolig bra!
En pioner i sirkulærøkonomi-bransjen
Å kjøpe brukte hvitevarer gjennom nettet kan virke litt skummelt for de fleste. Derfor tilbyr Norsk Ombruk en garantitid på to år. De har dessuten valgt å bruke god tid på hvert enkelt produkt i nettbutikken, ved å legge ut en detaljert beskrivelse og bilder av produktet. De oppgir selvsagt alltid om produktet har en skade.
– Vi ønsker ikke at kunden skal få produktet hjem og plutselig oppdager en skade de ikke visste var der. Derfor ønsker vi å informere kunden så godt som mulig, for vi merker at når kunden handler brukt, så handler det om å få tilliten til kunden, understreker Jean René.
Som en fremoverlent ombruksbedrift, har Norsk Ombruk vært en stor inspirasjonskilde innen sirkulærøkonomi-miljøet i Europa. De fortsetter også å inspirere stadig flere ungdommer som ønsker å jobbe innen sirkulærøkonomi, og Norsk Ombruk er spådd en lysende fremtid med mange spennende planer i tiden som kommer. Inntil videre fortsetter de i samme, gode spor – og har ikke tenkt til å sakte farten med det første.
– Vi reparerer 8 000-10 000 hvitevarer i året, så det har jo blitt en del varer, smiler Jean René avslutningsvis.