– Vi ønsker å være et hagesenter som viser mangfold. Det skal være spennende for kundene våre å besøke hagesenteret, sier eier og daglig leder av Hageland Åsane, Odd Petter Hordvik.
Han er tredje generasjons gartner i familiebedriften som ble etablert i Åsane, utenfor Bergen tilbake i 1972. Siden oppstarten har unik kvalitet stått høyt for bedriften.
– Vi har alltid tatt sikte på å være et hagesenter som har en gartner tilstede til enhver tid. Det er svært viktig for oss at det alltid er dyktige, kunnskapsrike medarbeidere å huke tak i. Kundene skal være sikre på at det de kjøper passer til forholdene som hagen deres krever, sier Hordvik engasjert.
Bergens største utvalg i planter
Hageland Åsane stiller i dag med et unikt utvalg av grønne planter, og har Bergens største utvalg i både planter og hagemøbler.
– Rododendron er et satsingsområde for oss, og vi har i dag hele 200 sorter og ulike størrelser gjennom sesongen. Roser har også begynt å bli en betydelig del av vårt sortiment, forteller Hordvik.
Hagesenteret har et rikt utvalg av både busker, trær, sommerblomster, stauder og krukker. Hordvik forteller at hagesenteret har en Ole Brumm-filosofi til sortimentet sitt:
De ønsker å ha både billige og dyrere varianter – slik at de når en bred kundegruppe.
– Ja takk, begge deler, sier han muntert.
– Vi har også satset på å kjøpe inn en rekke eksotiske planter fra Italia, som kundene våre gjerne ikke har sett før.
– Kvalitet til fornuftig pris
Hordvik har merket seg at flere og flere flytter stuen ut i sommermånedene, og at det de selger av pyntegjenstander til hage ligner mer og mer det folk har i stuene sine.
Hageland Åsane har videre satset stort på hagemøbler de siste tyve årene. Her har de lagt an en helt annen profil, og ønsker kun å ha møbler av høy kvalitet.
– Vi har satset på kvalitetsmerker som tåler å stå ute året rundt, som Brafab, Hartman, Cane-Line og ikke minst vår norske leverandør Sundays-design. I Bergen bør kundene være ekstra varsomme, ettersom det er såpass mange regndager i året, og vi anbefaler også å bruke trekk.
Han trekker frem at han ser at hagesenteret har fått flere kunder fra andre bydeler i Bergen i tillegg til nabokommunene, ettersom tilbudet og sortimentet både er unikt og stort.
– Bruk fagkompetanse
Hordvik startet å arbeide på hagesenteret allerede som 10-åring, og forteller at han har lært mer og mer om planter gjennom tidenes løp. Før han overtok bedriften, tok han også en gartnerutdannelse.
– Jeg er en fagmann, og ønsker å bevise at man fortsatt kan drive en fagbutikk selv om flere og flere butikker ikke krever fagkompetanse fra sine ansatte. Jeg er veldig for at man som kunde skal bruke slakteren, fiskebutikken og gartneren – at man skal benytte seg av kunnskapen disse sitter på, sier han engasjert.
– Mitt mål har hele tiden vært å drive en faghandel med kompetente mennesker og flotte varer, legger han til.
Han understreker at ikke alle som jobber i hagesenteret må være gartnere, men at det er viktig med et stab som har stå-på-vilje, som tåler stress og som er interessert i faget – og som dermed kan svare på spørsmål.
Fornuftige priser trekker folk
Hordvik har møtt på en rekke utfordringer siden han tok over familiebedriften tilbake i 2006. En av dem er at det har blitt større konkurranse i nærmeste omkrets. Likevel klarte han å nå tidenes beste resultat i fjor.
Han er ikke i tvil om hvorfor han klarte å slå alle tidligere rekorder:
– Vi har et sortiment som er mye større og bedre enn de fleste andre. I tillegg har vi et stort fokus på service og på kvalitet på de varene vi har. Hagesenteret har alltid hatt fokus på å ha fornuftige priser. Det er utrolig viktig å ikke prise seg ut av markedet, sier han.