Revisor Asbjørn Solvang, har drevet for seg selv siden 1994, men har vært revisormedarbeider siden 1983 og senere egen portefølje fra 1994.
I Solvang Revisjon AS, jobber han med å gi små og mellomstore bedrifter en kontinuerlig kontroll over det økonomiske, samtidig som han tilbyr bedriftsøkonomisk rådgivning.
– Jeg har valgt å være et alternativ til de store revisorkjedene, fordi jeg synes det er mer personlig å være liten. Men samtidig er det fint å ha en faglig tilknytning til Den norske Revisorforening og tilknytning til gode fagsystemer via nettet, som vi har vært medlem av og abonnert på hele tiden, forteller Asbjørn.
Hjelpe kundene til å drive bedre business er fokuset – men ikke komme i konflikt med uavhengigheten
Asbjørn trives med andre ord som liten, og mener det aller viktigste for en revisor er kundekontakt, kommunikasjon og å reflektere og gi tilbakemelding på kundens behov.
– Det kan være nyttig å bruke en revisor til mer enn bare en som kontrollerer og ser om tallene stemmer. I det lange løpet er det viktig å gi noe mer enn bare den lovbestemte delen av kontrollarbeidet. Det er viktig gjennom å være litt kreativ å sette seg inn i bedriftens mål og tenke hvordan ville jeg ha drevet på, og hvordan gjøre ting bedre med høyere kvalitet. I alle fag har vi et forbedringspotensiale.
Asbjørn utdyper:
– Det er spennende å tilføre kundene noe som handler om å drive bedre business.
I løpet av de 27 årene som Solvang Revisjon har vært virksomme, har Asbjørn fått gleden av å beholde flere av sine kunder i over 20 år, mye takket være den ekstra servicen de yter.
– På 90-tallet ble det endringer i revisjonsplikten, og da var det mange som valgte å beholde oss som revisor, selv om de kom under grensen for revisjonsplikt og det skjedde generasjons- eller eierbytte i virksomheten. Det er veldig gledelig, og da føler vi at vi har gjort noe riktig, sier Asbjørn med et varmt smil.
Dersom du omsetter for under 6 millioner i året, trenger du derimot ikke å ha en revisor, opplyser Asbjørn.
God kommunikasjon er nøkkelen
Stikkordene for en trofast kundeportefølje, er ifølge Asbjørn å ha en god kommunikasjon og kjemi med kunden, selv om det iblant kan ta litt tid å bli godt kjent med hverandre, og man må vinkle problemstillinger på flere vis for å nå målet.
– Med kommunikasjon når man målene, og det er alfa og omega! Vi er tilgjengelige og svarer raskt, og så har vi kompetansen på huset og «backup» i bakenforliggende ressurspersoner innen juss og omorganisering av tyngre karakter, forklarer han.
Etter snart 38 år i revisjonsbransjen, er Asbjørn like glad i jobben sin og alle de givende møtene med forretningsfolk i mange ulike bransjer. Solvang Revisjon er konkurransedyktige på pris, og håper å kunne fortsette med det da de ikke har en stor «overhead» kostnad til et stort nettverk med dyre lokaler et annet sted i landet.
– Vi prøver å jobbe med både hode og hjerte, og over tid gir det gode tilbakemeldinger, smiler han.
Selv om mange virksomheter setter pris på å ha en revisor som Asbjørn med sin lange erfaring, presiserer Asbjørn at han brenner for å lære opp yngre medarbeidere i revisoryrket.
– De er en kjemperessurs som man må ta godt vare på, avslutter han ydmykt.