— Jeg startet opp som et enkeltmannsforetak i 1979, og har nå holdt på i 35 år. I starten drev jeg kun med landbruk, men i 1980 begynte vi med snørydding. Etter hvert har det ballet seg på med både strøing, kosting og bortkjøring. I 2007 forandret vi selskapsform til AS, forklarer Westby.
Han står som daglig leder av selskapet, som holder til i Mjøndalen. De er både faste ansatte og innleide medarbeidere i staben. Det gir en god fleksibilitet.
— Det har jo surret og gått i mange år, og det blir stadig mer å gjøre. Faktisk er det mange kunder som har vært med oss helt siden starten. Da jeg sjekket, viste det seg at vi har bortimot 20 kunder som har vært med oss i 30 år, sier Westby.
— Vi strekker oss alltid for at kundene skal bli fornøyde. Selv om vi har kontrakter, må uoppfordret oppmøte, slik snørydding, strøing og kosting er, uansett alltid bygge på tillit, sier han.
På kundelisten står i hovedsak bedrifter, butikker, kirker, bensinstasjoner og borettslag.
West Entreprenør AS konsentrerer seg i dag kun om oppdrag i Drammensområdet, ikke lenger i Mjøndalen som de gjorde før i tiden. Maskinparken består for det meste av traktorer og snøbrøytere. Westby er opptatt av å utnytte maskinparken på best mulig måte.
— Om sommeren konsentrerer vi oss om landbruksdrift. Vi eier tre eiendommer selv, og leier i tillegg to-tre eiendommer. Selvfølgelig har vi noen småjobber i West Entreprenør AS om sommeren også, men det er på vinterstid vi har hoveddriften av oppdrag for andre.
På spørsmål om hvordan han ser for seg fremtiden, forteller Westby at han regner med at driften vil fortsette som i dag. Det har vært formelen i mange år.
— Men kanskje med litt mer oppdrag for andre om sommeren. Vi har et firma til, West AS.
Det er et eiendomsfirma som også driver med utleie, de to selskapene overlapper hverandre driftsmessig og forenkles derfor med felles logo.
— Det er en myte at så mange er misfornøyde med brøyting og strøing. Vi får i alle fall gode tilbakemeldinger fra kundene våre. Jeg tror jeg kan telle på én hånd det vi har fått av klager de siste 10 årene, avslutter Svein Ivar Westby.